Auton maalipinnat naarmuuntuvat ja kuluvat auton käytön mukana. Tämä on asia jota on mahdotonta estää. Pienikin kosketus maalipintaan aiheuttaa naarmuja ja kun tämä asia toistuu useamman kerran alkaa naarmuja kertymään ja maalipinnan hohto heikkenemään.
Maalipinnan kiillotus /auton myllytys ja vahaus keksittiin jo vuonna 1888. Menzerna kehitti tällöin ensimmäiset kiillotus laikat ja vahat. Vuosien aikana kiillotus menetelmiä ja tarvikkeita ollaan kehitetty maalipintojen erilaisuuksien takia.
Kiillotuksella pyritään poistamaan naarmuja maalipinnasta. Lakatuissa autoissa lakkaa ohennetaan niin kauan, että päästään naarmuun asti jolloin naarmu tasaantuu. Naarmuisesta pinnasta valo ei heijastu oikealla tavalla takaisin jolloin auton kiilto heikkenee. Tasaisesta pinnasta valo heijastuu takaisin oikeassa kulmassa. Joskus naarmut ovat päässeet läpi lakkakerroksen jolloin kiillotuksella ei saada naarmua poistettua. Naarmua saadaan kylläkin hälvennettyä, mutta ei kokonaan pois. Syvien naarmujen poistaminen on myös riskialtista. Kun pinta lämpenee ja lakka ohenee voidaan vahingossa polttaa lakkaan jälki tai koko lakka puhki. Jos näin tapahtuu, on uudestaan maalaus ainoa vaihtoehto.
Kiillotuksessa aloitetaan aina karkeammasta ja siitä edetään pehmeämpään päin.
Ennen epäkesko koneen kehittämistä autot kiillotettiin aina vapaasti pyörivällä koneella ( Rotary ). Tämä on erittäin tehokas tapa poistaa naarmuja, mutta myös samalla helpoin tapa polttaa lakkaa ja jättää ns. Ajo jälkiä ( hologrammeja ).
Epäkeskokone on turvallisin tapa kiillottaa autoa. Kahdeksikkoa pyörivä kone ei lämmitä pintaa liikaa eikä jätä usein suuria määriä ajo jälkiä pintaan.
Epäkeskolla voidaan myös tehdä niinsanottu:
1-step / vaiheinen kiillotus:
1-step kiillotus menetelmässä käydään maalipinta läpi keski kovalla laikalla ja tahnalla jossa ei ole paljon hiovia aineita. Tämä menetelmä poistaa hapettumia ja kulumaa maalipinnasta. Naarmuja tämä menetelmä ei juurikaan poista. 1-stepissä tarkoituksena on käydä auto läpi siten, ettei mitään ajo jälkiä jää jälkeen. 1-step on erittäin hyvä tapa kiillottaa täysin uusi auto tai poistaa hyvin kevyitä hiusnaarmuja.
2-step / vaiheinen kiillotus:
2-step kiillotuksella auto ajetaan läpi 2 kertaa. Ensimmäisellä kerralla käytetään jo huomattavasti kovempaa laikkaa ja karkeampaa tahnaa. Ensimmäinen ajokerta on myös pitempi ja naarmuja koitetaan poistaa enemmän. Tämä menetelmä jättää varmasti ajojälkiä pintaan ja nämä poistetaan 1-stepin tapaisella menetelmällä eli pehmeällä laikalla ja ei niin hiovalla tahnalla.
2-step on hyvä autoille joilla on ajettu vähän tai autoille joista pitää poistaa esimerkiksi hyttysiä keulasta sekä peileistä. Pehmeälakkasissa autoissa voidaan kiillottaa naarmuinen auto pelkästään 2-stepillä. Ensimmäinen steppi poistaa syvemmät naarmut ja toinen steppi viimeistelee pinnat ja poistaa mikronaarmuja jota ensimmäinen steppi jättää.
3-step / vaiheinen kiillotus:
3-step on erittäin naarmuisille autoille ja autoille josta halutaan tehdä mahdollisimman hyvä. Tässä kiillotus aloitetaan hyvin kovalla ja karhealla laikalla. Ensimmäisessä stepissä tehdään isoin työ ja tämä vie eniten aikaa. Pintoja ajetaan tarkkaan ja tarkastellaan välissä. Työ on vaativaa koska epäkesko ei leikkaa samalla tavalla kuin esimerkiksi rotary, mutta lopputulos on huomattavasti helpompi tavoittaa.
Kun ensimmäinen step on tehty ja lähes kaikki naarmut on poistettu, siirrytään pykälää kevyempään laikkaan sekä aineeseen. Tässä myös ajetaan pintoja kauan ja tarkkaan sekä varmistutaan, että pinnalta poistuu ensimmäisessä stepissä tulleet jäljet. Viimeisessä stepissä käytetään hyvin pehmeää laikkaa ja viimeistely ainetta. Tämä viimeistelee pinnat täysin virheettömiksi ja varmistaa ajojälkien häviämisen.
3-step on hyvä tapa pelastaa erittäin naarmuinen auto. Esimerkiksi mustat kovalakkaset autot vaativat aina 3-step kiillotuksen jos lopputuloksesta halutaan erinomainen. 3-stepillä saadaan poistettua vielä syviä naarmuja jotka ovat lähes menneet lakasta läpi.
Kiillotuksen jälkeen pinta pitää aina suojata. Jos budjetti on rajallinen, käy vaha myös suojaamiseen mutta suosittelemme aina keraamisia pinnotteita. Tämä on ehdottomasti kestävin ratkaisu juuri kiillotetulla pinnalle.
Auton myllytys
Kiillotuksessa käytämme aina eri kokoisia koneita jotta pääsemme ahtaisiin paikkoihin. Nykyaika mahdollistaa erilaisten koneiden, tallojen, laikkojen sekä tahnojen käyttöä ja tämä helpottaa kiillotus prosessia.
Kiillotus on 100% käsityötä ja erittäin tarkkaa hommaa. Eri valoissa naarmut eivät välttämättä näy ja valojen käyttö on pakollista. Ilman valoja pintaan saattaa jäädä ikäviä jälkiä kiillotuksesta.
Kiillotus on ainoa tapa poistaa naarmuja jos et halua maalauttaa autoasi. Kiillotus on myös huomattavasti halvempaa kuin maalaaminen.
Kiillotuksella voidaan kiillottaa muitakin osia autosta. Esimerkiksi hyvin naarmuuntuvat sisustan kiiltävän mustat osat saadaan usein pelastettua kiillottamalla. Kaikkia naarmuja ei välttämättä voida poistaa, mutta kiiltoa saadaan tuotua takaisin. Nämäkin pinnat voidaan suojata keraamisella pinnoitteella tai PPF kalvolla.
Vanteita voidaan myös kiillottaa. Nykyaikaiset hyvin pienet kiillotuskoneet mahtuvat pieniin rakoihin ja väleihin. Tämä on hyvä tapa tuoda hävinnyt kiilto vanteista. Kiillotuksen jälkeen vanteet olisi hyvä suojata keraamisella pinnoitteella.
Ovenvälit tai vaikka putkisto voidaan kiillottaa. Mahdollisuuksia on satoja.
Tarkastele autosi maalipinta hyvässä valossa ja huomaat, että maalipinta ei olekaan virheetön. Tuo autosi meille tarkistettavaksi, käymme pinnat läpi ja annamme arvion kiillotus kustannuksista. Samalla voimme käydä läpi keraamisen pinnoitteen hyötyjä tai voit lukea sen meidän blogista : Keraaminen pinnoite – käyttöopas.
Haluatko, että työ tehdään vastuuntuntoisesti, aikataulussa ja parhaalla vastineella rahoillesi?
Kysy tarjous Restyling Pointin ammattilaisilta, jotka tekee tätä laatustandardeilla, arvoilla ja rakkaudella.
WhatsApissa: +3580445050624
Puhelin: +3580445050624
Sähköpostilla: [email protected]
Restyling Point Oy – Pohjoismaiden kärki teippaus ja suojauskäsittelyissä