tuulilasin suojakalvo

Tiedätkö tunteen, kun napsahtaa nasta tuulilasiin ja tulee särö? Onneksi on lasivakuutus, vai onko?
Meillä Suomessa on varsin raat olosuhteet autoille. Pakkanen, sora, nastat, tie kemikaalit jne. Maalipinnan suojaus on ollut kovassa suosiossa, lasipinnoille kin on tehty vastaava tuote.
Tuulilasien suojakalvot ovat varsin tuore keksintö alalla, jolla saadaan mahdollisuus irtisanoa lasivakuutus. 
Tuulilasien suojakalvot todistetusti suojaavat kiveniskuilta ja nastoilta, vastaanottaen kulutuksen itseensä, päästämättä kiveniskuja tuulilasiin.

Tuoreella keksinnöllä on myös herkät puolet, jotka teille avaamme tässä kirjoituksessa, rehellisesti ja avoimesti. Omiin, sekä asiakkaidemme kokemuksiin nojautuen.

Mercedes-Benz tuulilasin suojakalvo

Suojakalvojen kategoriat

Tuulilasin suojakalvot tällä hetkellä jakautuvat kahteen kategoriaan, koviin ja pehmeisiin kalvoihin.
Kummassakin on omat ominaisuudet, jotka kannattaa ottaa huomioon.

Kovat kalvot

Suojakalvo ClearPlex amerikkalaiselta valmistajalta Madico on tehty kovapintaisesta PET materiaalista, joka vaatii kutistamisen kuumailmapuhaltimella. Tämä kalvo tyyppi on ollut markkinoilla pisimpään.

+ kovan pintansa ansiosta ei naarmuunnu tuulilasinpyyhkijöistä niin helposti ja nopeasti, kuin pehmeäpintainen kalvo

+ leveä rullakoko ( 152cm ja 183cm ) mahdollistavat isompien tuulilasien suojauksen, kuten bussit ja kuorma-autot.

– aavistuksen heikompi liima, kuin pehmeä pintaisissa kalvoissa, joka ilmenee painepesurin liian läheisessä suuntauksessa reunaan päin.

– erittäin kaarevien tuulilasien suojauksen asennus äärimmäisen haastavaa ja vaatii asentajalta koulutusta ja kokemusta, esim. Tesla Model 3. Kovalla kalvolla Restyling Point on tehnyt 10 kpl Tesla Model 3 tuulilaseja ja todennut, että pehmeä matsku parempi.

Tesla Model 3 ClearPlex suojakalvo
Pehmeät kalvot, kuten Stek DynoFlex

Tunnettu kalvobrändi Stek on tehnyt melko innovatiivisen tuotteen nimeltään DynoFlex, jolla on kuitenkin ilmiömäisten plussien lisäksi heikkoutensa.

+ Äärimmäisen helppo ja nopea asentaa, joka heijastuu asiakkaan loppulaskuun positiivisesti

+ erittäin hyvä liiman tarttuvuus ja kestävyys väärissäkin pesu menetelmissä, kuten painepesurin etäisyys reunaan

+ elastisen pintansa ansiosta kiveniskujen jälkien poissaolo, koska kalvo palautuu kimmoisuutensa ansiosta. Toimii siis pitkälti identtisesti, kuin maalipinnan suojakalvo PPF ( PaintProtectionFilm )

– Rajallinen rullakoko, 122 cm. Saattaa rajoittaa joidenkin ajoneuvojen tuulilasien suojauksen, tai joutuu tekemään kahdesta palasta; esim. Tesla Model Y:ssä lasi jatkuu konepellin alle melko pitkälle. Jotta koko lasipinta olisi suojattu, joutuu lisäämään n. 10 cm korkean kaistaleen konepellin alle piiloon, tosin kiveniskuille mahdottomaan paikkaan.

– naarmuuntuu peruskäytössä suhteellisen nopeasti ( ~20tkm / v ) noin 9 kk – 12 kk:ssa, mikäli pesee autoa 1krt / kk ja tuulilasinpyyhkijöitä ei huollata. Naarmuntuneisuus ilmenee aavistuksen epämukavuutena, etenkin aurinkoisilla keleillä.

-pieni Blur efekti, johon silmät tottuvat 1 vk jälkeen

Korkeamman materiaali hintansa ansiosta, heijastuu asiakkaan maksamaan summaan korkeampana, vs. ClearPlex (mikäli auton tuulilasin muoto mahdollistaa ClearPlexin asennuksen)

Stek DynoFlex suojakalvo Porsche

Tieteellisestä näkökulmasta fysiikan lakeja ja faktoja huomioiden tehtävä on erityisen haastava, koska jos me halutaan kalvo, jonka naarmuuntumis kyky olisi täydellinen, kalvon pitäisi olla kovuudeltaan lähemmäs lasia. Jos me halutaan kalvo, joka torjuu kiveniskuja täydellisesti jättämättä jälkiä kalvon pintaan, kalvon pitäisi olla mahdollisimman pehmeä, kuten maalin suojakalvot.

Me Restylingillä uskomme, että tulevaisuus on enemmän pehmeillä kalvoilla, koska ensimmäinen pehmeän kalvon versio eroaa kovasti vuoden 2023 mallista. Eli pehmeä kalvo on päivitysversioidensa aikana parantanut seostaan ja suorituskykyään.
Suomen olosuhteet ovat armottomat molemmille kalvoille. Keski-Euroopassa nämä tuotteet palvelevat pidempään.

lasikalvo, suojakalvo

Tuulilasi kalvojen hyöty

Tuulilaseihin kehitetyt kalvot ovat tehty kestämään auton etuosaan aiheutuvaa rasitusta kiveniskuista, nastoista ja kaikkea päivittäistä normaalia kulumista, joka normaalisti kohdistuisi tuulilasiiin.

Kalvo ottaa kaiken rasitteen itseensä, päästämättä tätä lasiin asti.

Jos ei olisi suojakalvoa lasissa, lasi kuluisi ja rikkoutuisi helpommin ja lasi jouduttaisiin vaihtamaan. Tuulilasin vaihdossa piilee usein riski, että tiivisteitä poistaessa maalipintaa saatetaan viiltää, ja sen seurauksena viereiset maalipinnan alueet alkavat ruostumaan. Tuulilasin vaihto prosessi vie aikaa auton käytöstä, jolloin auto joutuu olemaan pajalla.

Erityisesti keräilyautojen kohdalla alkuperäinen tehtaan lasi, joka on uudenveroinen on usein arvoa kohottava tekijä, eli jos tämä alkuperäisyys saadaan säilytettyä, on se tulevaisuudessa korvaamatonta.

Audi RS6 tuulilasi PPF

Esimerkiksi autourheilussa tuulilasin suojakalvoja käytetään erittäin paljon, turvallisuussyistä. Kun auto tulee varikolle / pit stopille, siitä repäistään yksi kerros suojakalvoa pois. Autoissa voi olla jopa 10 kpl suojakerrosta suojakalvoja päällekkäin.

Museoauto tuulilasi suojakalvo

Tuulilasikalvon heikkoudet

Kalvot eivät siedä loputtomiin tuulilasinpyyhkijöiden hankausta, koska kalvon materiaali on muovia tai polyuretaania ja se naarmuuntuu lasin päällä olevan hiekan ansiosta. Vaikka Restylingillä asennukseen sisältyy kaksi kerrosta keraamista pinnoitetta kalvon päälle, silti kalvo naarmuuntuu. Se ei tuotteena ole vielä tarpeeksi kehittynyt.

Kun kalvolla on ajettu keskimäärin 9 kk – 12 kk, naarmut alkavat häiritä näkyvyyttä sisältä ulos, erityisesti aurinkoisilla keleillä. Olemme kokeilleet kiillottaa kalvoa erilaisilla menetelmillä, mutta maksimi parannus näkyvyyteen on ollut + 20% luokassa, eli silti epämiellyttävä näkyvyys sisältä ulos on säilynyt jopa kiillotuksen jälkeen.

Mercedes suojakalvo

Kalvo ei menetä prosenttiakaan suojaus kykyään ollessaan naarmuinen.

Teoreettisena vaihtoehtona voi kalvon elinikää pidentää vähentämällä naarmujen määrää säännöllisellä auton pesulla ja vaihtamalla pyyhkijöitä kerran kuukaudessa. Mutta tässä teoriassa ei ole mitään järkeä eikä edes ajallista mahdollisuutta, kun otetaan huomioon sen, että ihmisillä on muutakin tekemistä elämässä.

Suojakalvot tuulilasissa naarmuuntuvat, kun pakkasella raapataan jäätä pois. Tämän takia auton esilämmitys tai yleistynyt kauko-ohjattava sisälämmitys on suotavaa, välttääkseen tuulilasin raappausta jäästä.

Blur efekti. Tämä ominaisuus on tuoreeltaan kalvossa, eli katsoessa sisältä ulos tielle, saattaa näkyä blur efektiä kalvon läpi. Tämä on normaali ilmiö ja silmät tottuvat tähän tilastollisesti 1-2 viikossa. Aluksi tämä saattaa olla epämukava ominaisuus, mutta siitä ei kannata huolestua, siihen tottuu. Blur efekti johtuu lasipinnan päällä olevasta ylimääräisestä kerroksesta suojakalvoa.

Kuinka hyvin sitten kalvo tuulilasissa kestää? Tässä löytyy esimerkki:
www.instagram.com/p/CPDF0mjg-s6

Tesla tuulilasin suojakalvo

Tuulilasin suojakalvon hinta

Tuulilasin suojakalvon asennus maksaa keskimäärin 500€ – 700€. Auton lasin muoto, kaarevuus ja listat vaikuttavat hintaan.

AUDI TTRS suojakalvo

Esimerkkihinnasto:

– Mercedes-Benz G-Wagon: 399€ (suora lasi, kapea pienehkö koko)

– BMW X5: 699€

– Tesla Model 3: 790€ (suuri kaareva koko. Onnistuu edullisimmin pehmeästä DynoFlexistä. kovapintaisella ClearPlex materiaalilla 1290€)

Asennus vaatii yön yli kuivumisen, takuuehtojen täyttymiseksi. Asennusneste ja kalvoon asennettu keraaminen pinnoite täytyy kuivua ja kovettua.

Mercedes G-wagon tuulilasi suojakalvo

Ulkopintaan asennettavia kalvoja tuulilaseihin joutuu siis vaihtamaan melko säännöllisesti, mikäli haluaa olla maksamatta lasivakuutusta ja käyttää kalvoja. Alla tutustumme tarkemmin tähän vertailuun konkreettisilla luvuilla.

Suojakalvo vs. lasivakuutus – kustannusvertailu

Teoreettisena laskelmana, nojautuen faktatilastoihin voimme laskea, kumpi on kannattavampi: kalvo vai vakuutus? Jos autolla ajetaan 5 vuotta ja 20tkm / vuosi. ( ei kesäautot, joilla ajetaan vain kesäisin )

Laskelman faktat:

– auton pitoaika 5 v, ajetaan 20 tkm / vuosi
– lasivakuutus maksaa keskimäärin 50-250 € / vuodessa
– tuulilaseja rikkoutuu keskimäärin 1 kpl vuodessa
– tyypillinen omavastuu tuulilasin vaihdossa 200 €
– suojakalvo kestää hyvänä 9-12 kk riippuen käytöstä
Case 1: Lasivakuutus voimassa, ei suojakalvoa tuulilasissa.
– Lasivakuutus maksu 250 – 1250 €
– omavastuut 1000 € ( 5kpl )
Kustannukset yhteensä 5 v aikana: 1250€ – 2250€. Sisältää 5 lasi vaihtoa, ei sisällä tuulilasin vaihdosta koituvia riskejä.
+ aina saa uuden tuulilasin, jos menee rikki
+ kiveniskujen paikkaus ilmaiseksi lasiliikkeessä vakuutuksen piikkiin
+ lasivakuutus kattaa muutkin lasipinnat
– riskit tuulilasin vaihdon yhteydessä
– alkuperäinen lasi ei säily enää alkuperäisenä
– riippuen auton iästä, saatavuus saattaa olla rajallinen
– lasirikkoutuma saattaa vaikuttaa turvalllisuuteen
– vaikkei lasiin tulisi halkeamaa koskaan, lasi kuluu joskus sellaiseen kuntoon, että se on täynnä vaaleita kiveniskuja. Tällöin näkyvyys kärsii.
Case 2: Tuulilasissa suojakalvo, lasivakuutus kytketty pois.
– riippuen käytöstä ja ajokilometreistä, kalvon vaihdon tarve 5 krt = 3000€
Kustannukset yhteensä 5 v aikana 3000€.
+ alkuperäinen lasi säilyy alkuperäisenä
+ auton korille + sisustalle ei aiheudu vaurioriskejä tuulilasi vaihtojen takia
+ kiveniskuja ei juuri näy, kun kyseessä pehmeä kalvo
– talvella lasin raappaus naarmuttaa pintaa, suositellaan esilämmittämään autoa raappauksen sijaan. Ei ongelma sähköautoissa, tai Webastoa sisältävissä autoissa.
– kalvoa joutuu vaihtamaan keskimäärin kerran vuodessa, koska kalvo naarmuuntuu pyyhkijöiden takia
– jos jotain käy, muut lasipinnat eivät ole suojassa/korvattavissa, kuten lasi vakuutuksessa

Yhteenveto

Hintansa ansiosta tuulilasin suojakalvot soveltuvat parhaiten:

– autoihin, joiden arvo on 90k € +
– museoautoihin, keräilyautoihin tai niihin, joihin ei enää valmisteta tuulilaseja
– julkisiin elintärkeisiin ajoneuvoihin, jotka vaativat 24/7 ajo valmiutta, esim ambulanssit, paloautot, valtionjohdon ajoneuvot, tms.
– 40 tkm / v + ajaviin henkilöautoihin.
– henkilöautot pystyssä olevilla tuulilaseilla, kuten Mercedes-Benz G-Wagon, Jeep Wrangler, Hummer, Land Rover, Toyota Land Cruiser jne.
– urheiluautot tai 200,000€ + maksavat ajoneuvot
Bentley suojakalvo tuulilasissa

Tuulilasi kalvot itsessään tuotekategoriana ovat toistaiseksi kehityksensä alussa. Se, mihin ne kykenee tällä hetkellä, on jo huikeaa. Tällä hetkellä kalvo valmistajat eivät yksinkertaisesti vielä ole keksineet kalvoa, joka olisi:

Soveltuva kaikkiin autoihin = Ei olisi rajoitettu leveydeltään.
Kestävä = Ei kuluisi tuulilasinpyyhkijöistä alle vuodessa.
Läpinäkyvä = Olisi kristallinkirkas, ilman pienintäkään Blur- efektiä.
Helppo asentaa = Olisi helppo asentaa kaareviin kin laseihin.
Järkevä hinta = Olisi halvempi, ottaen huomioon lasivakuutuksen hinnan.
Toisin sanoen jos omistaa alle 100k auton ja sillä ajaa keskimäärin 20tkm vuodessa, tuulilasin suojakalvo ei välttämättä osoittaudu kannattavaksi hankinnaksi. Saattaa olla hyödyllisempää sijoittaa se summa mieluummin konepellin suoja teippaukseen, koska maalipinnan suoja kalvo kestää 10 v +. Lisää maalipinnan suojakalvoista uuden auton suojausoppaasta.

Haluatko, että työ tehdään vastuuntuntoisesti, aikataulussa ja parhaalla vastineella rahoillesi?
Kysy tarjous Restyling Pointin ammattilaisilta, jotka tekee tätä laatustandardeilla, arvoilla ja rakkaudella.

WhatsApissa: +3580445050624

Puhelin: +3580445050624

Sähköpostilla: [email protected]

Restyling Point Oy – Pohjoismaiden kärki teippaus ja suojauskäsittelyissä