Tesla Model Y on ns. korotettu versio Tesla Model 3 mallista.
Tämän mallin suosio on ollut kasvussa ja monet Model 3 omistajat ovat vaihtaneet isompaan Model Y malliin.

Y:ssä on samankaltaisia herkkiä osia, kuten edeltäjänsä Model 3:ssa.
Tuoreessa Model Y mallissa, ei ole maalattuja alahelmoja, vaan autoa ympäröi mattamusta karhea muovinen koristelista kokonaisuus. Koska näitä osia ei voi suojata muulla, kuin keraamisella pinnoitteella, näin ollen suojakalvolla suojaus on edullisempaa Model Y malliin.

Tesla Service Helsinki

Ovien alareunat

TMY ( Tesla Model Y ) :ssä on sen sijaan yhtä herkkä alue: ovien alareunat. Niiden rakenteellinen muoto ja kulma ns. katsoo alaspäin ja suuntautuu renkaiden alta lentävälle kivisuihkulle. Tämä alue on siis kokemuksemme mukaan ensisijaisesti herkin.

Uusissa TMY malleissa takaovien kulmiin on asennettu tehtaan PPF pala, joka ei koonsa ansiosta valitettavasti riitä suojaamaan auton pituus-suunnassa koko kyljen alaosaa. Maalipinnan suojauspakettiin nr. 1 sisältyy ovien alareunojen lisäksi etuvalot ja sumuvalot, koska ne ovat äärimmäisen herkkiä edestä tuleville kiveniskuille.

Tesla ovet PPF

Valokuvassa olevan uuden auton kilometrilukema on 37 km ja auto luovutettiin edellispäivänä uutena ja autossa oli luovutushetkellä valmistajan asentama suojapala ja ajokilometrit 1km. Suojapalan alta paljastui mysteeri.

Tesla maalipinta

Auton keula

Autojen etuosa on yksi herkimmistä alueista, johon kohdistuu pahinta mahdollista päivittäistä vauriota edeltä ajavista autoista. Kiviä ja nastoja, jotka halkaisevat maalikerroksen ja jättävät näkyvät jäljet koriosiin.

Koko keulan suojauspakettiin sisältyy konepelti, etupuskuri, etulokarit, ajovalot, sumuvalot ja sivupeilit.

Tesla Model Y PPF

Meiltä monesti kysytään kumpi on herkempi etupuskuri vai konepelti? Molemmat on yhtä herkkiä kiveniskuille ja molemmissa on herkät ominaisuutensa.
Konepelti on loivemmassa kunnossa ja kiveniskut eivät tuota niin suurta vahinkoa, kuin etupuskuriin. Mutta loivasta kulmasta huolimatta konepelti sijaitsee ylempänä vs. etupuskuri, lähempänä seisomakorkeutta, näin ollen pienemmätkin vauriot näkyvät erittäin selkeästi.

Tesla konepelti PPF

Teslan etupuskuri sijaitse alempana, kauempana seisomakorkeudelta, mutta sen kulma on lähes pystysuuntainen, joka kerää taas kaiken lentävän vaurion itseensä. Parkkipaikkatilanteissa etupuskuri on taas alttiina nirhaumille ja naarmuille ahtaissa paikoissa. Toisin sanoen etupuskurissa ja konepellissä näkyy yhtä herkästi kaikki pienimmätkin vauriot.

Tesla etupuskuri PPF

Etulokarit sen sijaan ovat se alue, mistä voi karsia budjettia. Toisaalta etulokareiden ajovalon viereinen etuosa katsoo yhtä herkästi eteenpäin, kuin konepelti ja suurimmat kiveniskut muodostuvat juurikin tälle alueelle.

Tesla etulokari PPF

Sisäkynnykset ja lastaussuoja

Sisäkynnyksiin syntyy näkyviä naarmuja kengistä jokaisessa automerkissä. Tesla ei ole siinä poikkeus. Erityisesti edessä mustaan T E S L A – tekstin sisältävään listaan aiheutuu näkyvää vauriota, kun kengät osuvat niihin. Myös ovien sisä kynnyksen rungon maalipinta naarmuuntuu herkästi. Tässä videossa nähdään, kuinka puukolla naarmutetaan maalipintaa ja PPF suojaa sitä.

Etuoven sisä kynnyksiin sisältyy myös mustan listan suojateippaus.

etukynnys Model Y (2)
etukynnys Model Y (1)

Takaovissa pienimmät takamatkustajat usein käyttävät sisäkynnystä portaana kiivetessään auton sisälle. Siksi takakynnystä on suojattu paljon.

Tesla takaoven sisäkynnys

Takapuskurin yläreuna on herkkä alue kaikissa autoissa ja siihen tulee paljon naarmuja, kun autoon lastataan rattaita, golf bägejä, isompia laukkuja tms.

lastaus suoja Tesla

Model Y maalipinta

Maalipinta Tesloissa on yhtä herkkä, kuin muissakin automalleissa. Riippuen ajokilometreistä vuodessa ja siitä, montako vuotta autoa pidetään, kannattaa harkita omiin kriteereihin sopivaa suojaus ratkaisua.

Esimerkiksi uuden auton suojausoppaasta löytyy hyödyllisiä vinkkejä.

Tesla Model Y:n suojausratkaisut suosio järjestyksessä

  1. PPF: keula + ovien alareunat + sisäkynnykset + kosketusnäyttö + loppu autoon keraaminen pinnoite. Tämä on ollut suosituin paketti.
Tesla Model y PPF
  1. Koko auton suojateippaus Gloss tai Matte PPF kalvolla. Projektiesimerkki: Matte PPF Tesla Model Y

Alla esimerkki valkoisesta Model Y:stä johon asennettu läpinäkyvä Matta PPF

Valkoinen Tesla matta PPF

Alla esimerkki mustasta Model Y:stä johon asennettu läpinäkyvä Matta PPF

Musta Tesla matta PPF

Ja esimerkki mustasta Y:stä, johon asennettu läpinäkyvä Gloss PPF

Tesla Gloss PPF
  1. Koko auton PPF teippaus kameleontti PPF kalvolla
Tesla Stek DynoPrism
  1. Koko auton yliteippaus värillisellä teipillä
Tesla teippaus
  1. Keraaminen pinnoite koko autoon
Tesla Model Y keraaminen pinnoite

Sisusta

Model Y sisustaa on teipattu paljon, koska eivät kaikki tykkää puukuviosta. Esim. Satin Black teippi on täydellisesti istunut sisustaan tummien penkkien kanssa.
Valkoisessa sisustassa parhaiten sopii Satin White teippi.

Tesla Model Y sisusta teippaus

Nahkasisustaan erittäin tehokkaaksi suojaksi on osoittautunut nahkapinnoite, jonka toimivuudesta löytyy esimerkkivideo

Tesla Model Y hinnasto

Tesla Model Y hinnasto 01
Tesla Model Y hinnasto 02

Voimme auttaa autosi logistiikassa hakemalla sen puolestasi. Ollessasi matkoilla, suojaamme autosi ja tarvittaessa toimitamme auton lentokentälle Suomeen saavuttuasi.

Tesla lentokenttä Helsinki-Vantaa

Muista varata aika ennakkoon. Auton jälleenmyyntiarvon ja maalipinnan uutena säilymisen kannalta parasta olisi, kun auton tuo suoraan Tesla Motorsilta suojaukseen. Tämänlaisella järjestelyllä ja ennakoinnilla olemme onnistuneet suojamaan noin 150kpl Model Y:tä, yli 2000kpl Tesla Model 3 ja satoja Model S ja Model X malleja.

Haluatko, että työ tehdään vastuuntuntoisesti, aikataulussa ja parhaalla vastineella rahoillesi?
Kysy tarjous Restyling Pointin ammattilaisilta, jotka tekee tätä laatustandardeilla, arvoilla ja rakkaudella.

WhatsApissa: +3580445050624

Puhelin: +3580445050624

Sähköpostilla: [email protected]

Restyling Point Oy – Pohjoismaiden kärki teippaus ja suojauskäsittelyissä