Saimme tehtäväksemme toteuttaa kaksi lähes identtistä projektia. Tehtaan alkuperäis väreiltään valkoinen ja musta Model Y saapuivat laajoihin suojaus projekteihin.

Toteutettu menu :

Detailing pesu ja kaavojen muokkaus

Aloitimme detailing pesusta, jossa jokaikinen kolonen puhdistettiin konkreettisesti pienellä detailing harjalla, maksimaalista puhtautta varten. Myös vanteiden sisäpuoli, ovien välit ja renkaiden kotelot käytiin läpi kauttaaltaan tarkasti, maksimaalista puhtautta ajatellen. Autossa ei saanut olla yhtään pölyä tai hiekanjyvää.

Auton detailing pesu

Auton detailing pesu

Llumar Precision Cut ohjelmassamme muokattiin kaavoja Restylingin standardien mukaisiksi maksimaalisella tarkkuudella.
Summa D160 teippileikkurilla leikkasimme 15 jm verran mattaa PPF kalvoa ja perattiin palat asennusvalmiiksi.

Llumar PrecisionCut PPF ohjelma

PPF kalvon asennus maalipintaan

Ennen asennusta tehtiin kirjallinen aikataulutus suunnitelma, jotta voimme tarvittaessa ennakoida ja olla varmoja, ehtiäksemme asiakkaalle luvattuun aikatauluun.

Auton muodot eivät ole itsessään haastavat, vaan se on melko tavanomainen haasteus asteeltaan.

PPF kalvon asennus maalipintaan

Leikkausohjelman ansiosta ovenkahvojen tms. kohtien asennus oli nopeaa ja turvallista. Ennakkovalmistelujen ansiosta vältämme veitsenkäyttöä prosessin aikana, vaikka se onkin meillä täysin turvallista, silti minimoimme aina riskin, jos mahdollista.

Suojakalvon asennus autoon

Kaareva takapaksin luukku oli ehkä ainoa haastava osa, joka vaati oikeanlaisen teknisen venytyksen. Takaluukku onnistui täydellisesti yhdestä palasta.

PPF kalvon asennus Teslaan

Kiiltävä vs. matta PPF

Kiiltävä vs. matta PPF

Matta suojakalvo toi auton linjat ja muodot hienosti näkyviin, tehden autosta entistä urheilullisemman ja kookkaamman. Auton luonne korostuu ja erottaa massasta.

Sisäkynnyksien suojateippaus

Yrityskulttuuriamme noudattaen alennukset eivät kuulu strategiaamme, sen sijaan tavoitellaksemme wau! efektiä teemme yllätysbonuksia asiakkaillemme, mikä tarkoittaa itsensä asettamista asiakkaan saappaisiin ja mietimme jokaiselle asiakkaalle individuaalisesti asiakkaan tarpeisiin sopivat kaupanpäälliset. Tässä tapauksessa molemmilla asiakkailla oli lapsia ja asensimme heille kaikkiin sisäovien kynnyksiin läpinäkyvät suojakalvot, jotta pienten matkustajien noustessa autoon kynnykset pysyvät uusina ja koskemattomina.

Etuoven sisäkynnyksen suojateippaus

Etuovien kynnyksissä sisältyy myös mustan logon suojateippaus. Takana kynnys nostetaan tavanomaista korkeammalle käytännön syistä.

Takaoven sisäkynnyksen suojateippaus

Sisäkynnyksien teippi on valmistettu myös valmiiksi piirretystä vector grafiikasta graafikkomme käsialalla.

Valmistimme kynnyksien kaavat päämäärätietoisesti maksimoidaksemme asiakkaalle luovutettavaa laatua ja tehtääksemme asennuksesta mahdollisimman jouhevaa ja kustannustehokasta, mikä näkyy myös asiakkaan maksamassa hinnassa.

Sisätilojen teippaukset

Teslan alkuperäiset puiset listat etuovissa ja kojelaudassa eivät ole jokaisen mieleen, joten ne teipattiin penkkien kanssa saman sävyisiksi Avery Dennisonin Satin Black teipillä. Pieni prosessi toi merkittävää ulkonäön muutosta.

Sisustan kojelaudan teippaus Teslaan

Molempien autojen kosketusnäyttöihin asennettiin myöskin erikseen valmistettu tietokoneohjelman avulla oleva näytönsuojakalvo, jonka ansiosta se pysyy aina ehjänä, naarmuttomana ja ilman sormenjälkiä.

Näytössä sormenjälkiä

Olemme vuosia nähneet naarmuisia kosketusnäyttöjä täynnä sormenjälkiä ja luulimme, että ongelmaan ei ole ratkaisua. Innovatiivinen asenne on yrityksessämme dna tasolla, joten ratkaisimme ongelman tekemällä omavalmisteisen näytön suojakalvon joka asennettuna maksaa vähemmän, kuin jos asiakas tilaisi AliExpressiltä kalvon ja maksaisi siitä vielä tullit + joutuisi asentamaan itse.

Tesla Model Y Screenprotector kosketusnäytössä

Tuulilasin suojakalvon asennus

Tuulilasiin asennettiin myös suojakalvo, joka muistuttaa PPF kalvoa, mutta on erilainen. Stek DynoFlex on juuri tuulilaseille suunniteltu ja kehitetty suojakalvo, joka on täysin kirkas, läpinäkyvä ja erinomainen torjumaan päivittäistä rasitusta.

DynoFlex on vallankumouksellinen tuote tuulilasin suojakalvojen maailmassa, joka otti itselleen johtoaseman entiseltä johtajalta: Madicon ClearPlexiltä.

Stek DynoFlex mahdollistaa edullisemman hinnan asiakkaalle ja paremman tuotteen.

Stek DynoFlex asennus Teslan tuulilasiin

Tuulilasin suojakalvon asennuksen viimeistely on kriittistä autopesutilanteiden ja päivittäisen käytön kannalta, joten reunat kannattaa viimeistellä niin, että niiden irtoamisella on olemattomat mahdollisuudet. Reunojen viimeistelyä kutsutaan termillä : sheivaus.

Tuulilasikalvon viimeistely leikkaus

Keraaminen pinnoitus

Koko teipattu teippipinta (maalipinta), sekä tuulilasi käsiteltiin ja suojattiin keraamisella pinnoitteella. Keraaminen pinnoite auttaa ja helpottaa puhtaanapitoa. Myös tuulilasin pyyhkijöiden kumilastat käsiteltiin pinnoitteella, jotta se naarmuttaa mahdollisimman vähän tuulilasin suojakalvoa.

Matta PPF on huokoista ja se imee itsensä noin 50 % enemmän keraamista pinnoitetta, näin ollen materiaalimenekki matan auton keraamisessa pinnoituksessa on huomattavasti suurempi.

Lue: Mitä eroa on keraamisella pinnoitteella ja PPF maalinsuojakalvolla?

Elon Musk Tesla Model Y Restyling Point

Lasien tummennus

Kaikissa Tesla Model Y malleissa takalaseissa on tehdas tummennukset. Niissä on 27 % tummennusaste ja se on monille riittävän tumma.

Takalasien tehdas tummennus

Etulaseissa sen sijaan ei ole mitään tummennusta tehtaalta, ja tästä syystä moni tummentaa etuovet kevyellä 35 % kalvolla ja tuulilasin 70 % kalvolla.. Se antaa autolle tyylikkään ja viimeistellyn ilmeen eikä jätä huomattavaa kontrasti eroa takalaseihin.

Etulasien tummennus 35 % kalvolla
Etulasien tummennus 37 % kalvolla

Vaikka etuovien ja tuulilasin tummennus on laitonta, monet silti teettävät sen miedoilla tummennuskalvoilla. Se antaa erinomaisen ulkonäön autolle, eikä vaikuta näkyvyyteen liikaa.

Lasien tummennus – laki.

Teslojen tehtaan rekisterikilpien telineet ovat kookkaita muovilevyjä, jotka keräävät liikaa huomiota itseensä, eivätkä anna esteettistä valtaa auton keulalle tai takaosalle. Tästä syystä asiakkaan toivomuksista poistimme vanhat rekkareiden rungot ja asensimme 3M Dual Lock tarran avulla rekisterikilvet autoon. Tämä antoi autolle viimeistellyn ja upean ilmeen. Dual Lock kiinnitys on suosittu nykypäivänä.

Ongelmanratkaisu – AfterCare

Noin kuukausi teippauksen jälkeen mustan “ BatMobilen “ Tesla Model Y:n asiakas otti yhteyttä ja kertoi, että autossa on outoja kiiltäviä palkkeja konepellissä ja kyljissä, sitä paitsi oudon systemaattisella ja symmetrisellä tavalla.

Otimme auton välittömästi tarkastukseen ja ensimmäinen reaktio ja luulo oli se, että materiaalissa olisi ollut valuvika, mikä on sinänsä toki mahdollista, mutta äärettömän harvinaista tosin. Annoimme asiakkaalle oman sähköautomme sijaisautoksi ja aloitimme tutkintaprosessin.

Tesla Model Y maalipinta
Tesla Model Y maalipinta (2)

Ensin kokeilimme poistaa jäljet puhdistus kemikaaleilla ja kun totesimme, ettei se auta – otimme konepellistä ppf palan kokonaan pois ja laitoimme testipalan samaan kohtaan, missä nämä palkit näkyivät ja saimme nähdä mielenkiintoisen seikan:

Kun kiiltävän pinnan päälle laittaa matan kalvon, pinta muuttuu tietysti mataksi. Näin ollen tässäkin tapauksessa tapahtuu, mutta nyt mattakalvo nähtävästi korostaa nämä kiiltävimmät palkit vs. muuhun maalipintaan verrattuna. Tämä on outo ilmiö, koska emme ole autonvalmistus insinöörejä, joten emme osaa ottaa teknistä kantaa tuohon.  Auton ollessa uusi tätä ei siis tietystikään silmällä kykene erottamaan, koska kaikki autot tulee tehtaalta kiiltävinä.

Saman ilmiön näimme millilleen samoissa kohdissa valkoisen Model Y:n kohdalla, joka siis teipattiin myös matalla läpinäkyvällä PPF kalvolla.. Autojen valmistus ajassa oli noin 7kk väli.

Lyhykäisyydessään: mikäli suojateipataan Tesla Model Y läpinäkyvään mattaan tai satiiniin PPF kalvoon, tämä esteettinen ominaisuus ilmenee 99,9 % varmuudella. Mikäli auto teipataan kiiltävällä PPF kalvola, tätä ei tule näkymään.

Lopuksi teippasimme siis konepellin uudestaan ja asensimme siihen keraamisen pinnoitteen.

Kerrottuamme tilanteen analyysin asiakkaalle totesimme, että tämä on force majeure tilanne ja nyt nähtävästi joutuu adaptoitumaan maalipinnan ominaisuuksien kanssa. Asiakas ymmärsi tilanteen täysin ja halusi maksaa kaikesta vaivasta ja uudesta konepellin teippauksesta, koska teknisesti vika ei ollut Restylingin. Mutta meidän mielestä tämä ei ollut myöskään asiakkaan vika, joten otimme tämän kokemuksen oppituntina ja kieltäydyimme kohteliaasti ottamasta maksua vastaan, koska katsomme positiivisesti tulevaisuuteen.

Autopesun voi tehdä väärin

Sillä aikaa, kun tutkimme tätä reklamaatiota huomasimme koko auton olevan täynnä läikkiä. Ne olivat kemikaali vaurioita ja ne ei lähteneet pois perusaineilla.

Teipin kemikaali vaurio

Tutkittuamme asiaa totesimme asiakkaan kanssa, että pesula, jossa asiakas oli käyttänyt autoa edellisen kerran, oli pessyt autoa hieman virheellisellä pesu menetelmällä.

Konkreettinen virhe oli se, että autoon oli ruiskutettu esi pesuainetta, joka oli ollut  voimakkaasti hapanta, eikä sitä oltu jälkikäsitelty. Esipesuaineen käyttö on täysin sallittua, mutta voimakkaasti hapan aine täytyy neutraloida aina voimakkaasti emäksisellä aineella.

Otimme asiakkaan auton välittömästi työn alle, koska nyt pelattiin aikaa vastaan ja jokainen tunti saattoi olla ratkaiseva yli kuuden tuhannen euron teippaukselle. Käsittelimme auton yöllä ja saimme pelastettua auton teippipinnan täysin uuteen kuntoon. Teippi ja keraaminen pinnoite eivät kärsineet, tämän operaation ansiosta.

https://www.instagram.com/tv/CV1GZ1iAdFN/

On siis tärkeää muistaa oikeat pesumenetelmät. Näiden välttämiseksi annamme jokaiselle asiakkaalle pesuohjeen.

Uuden Tesla Model Y luovutus

Kuvia valmiista Tesla Model Y teippauksista

Hintaerittely

Tesla Model Y hinnasto
Tesla Model Y ppf fin

Kiitos tiimille ja asiakkaille näistä projekteista.