Maalipinnan tarkistus

Bentley Azure vuodelta 2007, jolla oli ajettu 140tkm tuotiin meille lavetilla suoraan Ranskan Monacosta, maalinsuojakalvon suojauskäsittelyyn. Koska auto tuli puhtaana, voitiin aloittaa silmämääräinen tarkastelu vaurioiden ja poikkeavuuksien varalta. Aluksi mitattiin maalipinnan paksuus digitaalisella laitteella ja todettiin, että autoa oli maalattu yli 50 % kaikista koriosista. Projektin aikana myöhemmin selvisi, että maalaus oli suoritettu Monacon Bentleyllä.

Pieniä kiveniskuja ja maalinrajauksia löytyi ympäri autoa, jotka paikattiin saman maalikoodin paikkamaalilla, jottei ne näkyisi PPF suojakalvon alta. Paikkamaali haettiin automaalaamosta ja sinne vietiin varmuuden vuoksi myös irrallinen polttoainetankin luukku värin tarkistusta varten. Lommoja ei ollut. Oli vain pienehkö näkyvä naarmu helman alapuolella.

Myöskään vanhaa keraamista pinnoitetta ei autosta löytynyt. Tämä tarkistettiin PPF paloilla tarttuvuustesteinä. Näin ollen koneellista kiillotusta ei tarvinnut suorittaa ja voitiin aloittaa suojateippaus ppf kalvolla ilman myllytystä. Tämä nopeutti huomattavasti projektin aloitusta.
Totesimme auton yleiskunnon ikään ja kilometreihin nähden erinomaiseksi.

Auton perusteellinen puhdistus

Neljän tunnin spa-käsittelymme jälkeen auton jokaikinen kolo oli puhtaampi, kuin vuosikymmeniin. Pesimme mm. ovienvälit,  vanteet sisältä, sisäkaaret kauttaaltaan ja huuhtelimme pohjan. PPF suojauksen yhteydessä puhtaus on ratkaiseva tekijä, tämän takia toimitilassamme on oma pesupaikka, josta auto ajaa 4 m matkan asennusnosturille.
Tällä reseptillä minimoidaan lian pääseminen autoon ja maksimoidaan laatu. Oman pesupaikan tärkeys on korvaamaton ja monet asiakkaat haluaisivat meillä pesettää autojaan, mutta emme sitä valitettavasti vielä tee, koska keskitymme ja erikoistumme siinä, mitä me rakastetaan ja mitä osaamme parhaiten.

Suojakalvon asennuksen aloitus

Sitten oli teippausvalmistelujen vuoro. Tarkistimme Llumar PrecisionCut lisenssiohjelmastamme auton valmiita kaavoja, niitä ei ollut tietokannassa, koska auto on harvinainen ja vanha. Päätettiin tehdä teippialalla käytetyn termin mukaan ”Bulk” – metodilla.

Suojakalvon asennus on tiimityötä. Bentley Azure

Tämä tapa eroaa tietokoneohjelmalla muokatuista kaavoista siten, että kokonaisuus on työläämpi, materialimenekin kannalta epätaloudellisempi ja suojateipin asennus hitaampi.

Meitä se ei haitannut, koska omistaja ei asettanut aikarajoja. Tämä mahdollisti käsityön ja taiteellisuuden yhdistämisen kiirettömässä kombinaatiossa, käsityötämme rakastaville teippareille.

Tehtyämme käsin teippikaavat ja tarkastettuamme niiden sopivuuden millilleen aloitimme asennuksen konepellistä. Tässä autossa haastellisimmat osat olivat etulokarit, takalokarit ja takakontin luukku.

Takalokarin ppf kalvon asennus. Kalvo on 3,9m pitkä. Bentley Azure

Edellämainittujen korinosien jyrkän 90 asteen kulman johdosta meidän piti suunnitella ja tehdä muutama testiveto, koska halusimme saumattoman lopputuloksen. Helpoin olisi ollut tehdä paloista ja puskusaumoista, mutta yrityksessämme ei tehdä asioita helpoimman kautta.

Lokarien asennus suojakalvolla onnistui kiitettävästi.

Etulokarin suojakalvon asennus oli haastellinen, mutta kiitettävästi onnistunut. Bentley Azure

Takavalot ja etumaski piti ottaa pois laatukriteerien takia. Irroitusvaiheessa huomasimme, että kiinnityspisteillä oli käyty ennen meitä. Tämä näkyi pulttien ja muttereiden työkalujäljistä.

Takalokarin maalipinnan suojakalvon asennus vaati takavalon irroituksen. Bentley Azure

Epälaadukkaan maalauksen seuraamukset

Takakontin luukun asennusvaiheen aikana törmäsimme uudelleenmaalatun osan yllätykseen yhdessä kulmassa, kun lakka alkoi muutaman sentin matkalta irtoamaan. Ja tämä tapahtui siis silloin, kun ppf suojakalvo ei ollut edes lastattu kunnolla kiinni vielä.

Eli teknisestä näkökulmasta liiman tarttuvuus lakan irtoamishetkellä oli vain n. 20 % maksimaalisesta. Lakan irtoaminen johtuu yleensä puutteellisesta maalausprosessista.

Tämä tapahtuu äärettömän harvoin, tätä ei pysty välttämään tai ennakoimaan, mutta minimoimaan riskit kylläkin – ja näin tehtiin tälläkin kertaa poikkeuksetta. Ilmoitamme asiakkaille aina etukäteen, että uudelleenmaalatuissa osissa ei ole takuuta ja ne tehdään aina asiakkaan omalla vastuulla.

Lopulta takapaksi päätettiin korjata Espoon Bentleyllä uudenveroiseksi ja tarjouduimme suorittamaan takapaksin uudelleenteippauksen ilmaiseksi asiakkaalle.

Vaikka vika ei teknisesti ollut meidän, tarjosimme apukäden tälläisessä force majeure tilanteessa.
Restyling Pointin liiketoimintakulttuurissa rahan merkitys ei ole olennainen.

Extra mile

Kun auton maalipinta oli ulkopuolelta suojattu kauttaaltaan valoineen, päätettiin suojateipata myös kromiosat kaupanpäällisiksi, koska auton kromiosat hapettuvat helposti ja mm. hiekkapuhallusefektin tavoin renkaiden alta lentää kiviä armottomasti.

Myös pienet kiiltävänmustat listat suojateipattiin läpinäkyvällä kalvolla. Olemme tarkkoja detailien suhteen, koska otamme autojen muotoilut ja herkimmät kohdat huomioon.

Liiketoimintakulttuuriimme nojaten alennusten sijaan teemme bonuspalveluja.

Sisäosien suojateippaus PPF kalvolla – jalopuut

Asiakkaamme päätti suojateippauttaa myös sisustan jalopuut, sisäovien kromiset jalkakynnykset ja tuulilasin. Mitään edellämainituista ei enää valmisteta maailmassa.

Auton sisustassa meni 26h, koska jokaikinen osa valmistettiin kaavana ennakkoon ja muutaman testifittauksen jälkeen asennettiin ppf kalvo sisustaan. Tunnin vierähtivät helposti ylitöiden puolelle, tavoitteena ehtiä suunniteltuun aikatauluun..

Sisustan kaavat valmistettiin käsityönä. Bentley Azure

Osia oli siis yhteensä 40 kpl ja kaikissa oli pieniä nappuloita ja elementtejä joita ei saa irti.

Tuoreimmissa autoissa sisustan osat lähtee helposti irti, mikä helpottaa suojateippausta, mutta ei tässä. Heh, tässä kaikki oli pultattu niin jykevästi kiinni, että sisustan purku jätettii suosiolla tekemättä riskien punnitsemisen jälkeen.

Valmiiksi leikatut ppf kalvon palat ovat nopein ja laadukkain asennustapa.Bentley Azure

Sisustan suojateippauksen yhteydessä alitajunnasta kytkimme aikataulurajoitteet pois ja työ tehtiin täydellä nautinnolla ja maksimaalisella pedanttisuudella, koska kaavojen ennakkovalmisteluissa meni tunteja ja itse asennuksessa vain muutama minuutti.

Kirurgitarkassa prosessissa kiirehtiä ei saanut ja välillä tunnit vierähtivät seuraavan vuorokauden puolelle. Tässä piti asentajan osata keskittyä projektin ytimeen nälkäisenä klo 02 yöllä.

”Huh! Nautin tästä ihan sikana, tää on sitä, mitä rakastan. Maksimaalisen pilkuntarkkaa ja hiuksenhienoa mekaniikkaa vaativaa käsityötä. Bring it on!” Sanoo Restylingin toimitusjohtaja ja teippari Sergei, jolla on kavereidensa mukaan nakkisormet ja raudankestävät hermot.

Suojakalvon asennuksen ammattilainen keskittyy prosessiin jopa keskellä yötä, tavoitteena ehtiä aikatauluun. Bentley Azure

Hämmästyimme, kuinka korkealakatut jalopuuosat kirkastuivat uudelle kiiltoasteelle ja näyttivät ppf suojakalvon asennuksen jälkeen entistä kiiltävimmiltä.

Wau! Tähän efektiin törmäsime myös kromisissa sivupeileissä ja muissa auton kromiosissa.

Asennettu kalvo lisasi kiiltoa ja suojaa sisustan osiin.Bentley Azure

Jopa ratin pyöreä osa teipattiin suojakalvolla, tosin vasta sisustan nahkaentisöinnin jälkeen. Tämä oli erillinen nahan entisöintiammattilaisten pyyntö. Auton omistaja siis halusi auton sisustan uutta vastaavaan kuntoon, joten järjestimme autolle totaalisen nahkaentisöintiprojektin, jossa purettiiin penkit ja muut osat ja maalattiin kaikki uudestaan. Valitsimme kaksi firmaa, molemmat kävivät paikan päällä arvioittamassa kohteen ja välitimme työn tarjoukset suoraan auton omistajalle ilman välikäsiä.

Materiaalivika tuulilasin suojakalvossa

Tuulilasisuojakalvon (Stek DynoFlex) kanssa ilmeni materiaalin valmistusvika, jonka huomasimme jo rullassa. Päätimme olla toistaiseksi tekemättä tuulilasin suojakalvotusta ja kerroimme tämän asiakkaallemme. Käynnistimme reklamaatioprosessin maahantuojalta ja odotamme teippiä, joka saapuu uuden vuoden puolella. Tuulilasin suojakalvo asennetaan materiaalin tultua.

Bentley Azure ja asennettu suojakalvo

Suojateippaus projektin lopulla asetimme tavoitteeksi saada auto valmiiksi ennen joulua, jotta voisimme aloittaa uuden vuoden ns. puhtaalta pöydältä.

Autoa piti pitää latauksessa koko ajan, koska vanha akku oli tullut tiensä päähän ja vanhemmissa autoissa akun kunnon puutteellisuus on yleistä.

Bentleyn maalipinta kiiltää enemmän, kuin uutena. Bentley Azure

Auton suojateippaus oli nautinnollinen ja teknisesti paikoittain haasteellinen, mikä oli erinomainen asia. Päivittäiset Audit, Porschet ja Teslat ovat jo rutiinia. Tämä ppf suojateippaus kohde asetti meidät paikoittain epämukavuusalueelle ja tämä on upea asia. Näitä lisää, kiitos.

”Move out of your comfort zone. You can only grow if you are willing to feel awkward and uncomfortable when you try something new”

– Brian Tracy

Bentley Azure – valmis taideteos

Kaikin puolin projekti meni kiitettävästi ja ehdimme joulun viettoon luovutettuamme auton asiakkaalle ennen joulua.

Yksityiskohdat ja muodot toivat tiimille arvokkaan kokemuksen. Bentley Azure

Olemme tyytyväisiä suoritettuun työhön ja niin on asiakaskin. Auton kiilto koheni, ja mikä tärkeintä, teippiä ei huomaa ollenkaan. Hienoa luovuttaa jälleen yksi keräilyauto tien päälle. Nyt se on turvattu maksimaalisesti ja vakuutettu Restylingin metodilla, jolla vakuutusyhtiötkään ei kykene vakuuttamaan.
Keräilyautoissa haasteena on osien saatavuus ja niiden olemassaolo. Teipillä poistimme turhat riskit  ja säilytämme alkuperäisen sellaisenaan vuosikymmeniä.

Vanhalle asiakkaalle, joka toi jo viidennen autonsa hintaa muodostui auton ulkoisen maalipinnan parhaimmasta suojauskäsittelystä 6000 €. Sisustan jalopuiden 40 kpl osien suojauksesta 1300 €.
Sisäovien kynnyksistä tuli 380 €. Paikkamaalin hankinnasta 69 €.

Asennettua ppf kalvoa ei huomaa. Kalvoon leikattiin ovenkahvan ja lukon kohdat valmiiksi käsityönä. Bentley Azure

Olemme vuosien aikana nähneet lukuisia tilanteita, kun auto tuodaan meille pintavaurion kanssa ja surullinen omistaja pyytää meitä poistamaan ppf suojakalvon pois samantien tarkistaakseen onko vaurio mennyt maaliin asti. Tämä on varsin mielenkiintoinen tilanne..

Monet selkeästi pelkää luottaa ppf kalvon kykyihin ja kun rupeamme vetämään kalvoa irti, heidän silmät kirkastuu ja taakka putoaa harteilta. Teipin alla ei olekaan vauriota. Autoa ei tarvitsekaan maalata! Tämä on upea fiilis meillekin nähdä tuotteemme toimivan vuodesta toiseen.

Tälläiseen ei pysty edes sata kerrosta keraamista pinnoitetta, vai pystyykö?

Lue lisää PPF suojakalvon ja keraamisen pinnoitteen eroista täältä. (Mitä eroa on keraamisella pinnoitteellla ja PPF maalinsuojakalvolla?)

Kojelaudan muoviosan kaavojen toteutus ja suojakalvon asennus kesti 8h. Tarkkaa käsityötä.

Kojelaudan muoviosan kaavojen toteutus ja suojakalvon asennus kesti 8 h. Tarkkaa käsityötä.