Audi takavalojen tummennus

Takavalojen tummennus laillista?

Saako auton valoja tummentaa? Valojen tummennuksessa on identtinen käytäntö, kuin etulasien tummennuksessakin, eli ne ovat täysin laittomat. Laista riippumatta olemme todistetusti seuranneet, että asiakkaiden suhtautuminen niihin on myönteinen ja positiivinen. Eli laittomuudesta huolimatta lähes kaikki ottaa sen silti. Tarkemmin ilmaistuna: valojen tummennuksen suosio on selkeässä kasvussa.

Takavalojen ja etuvalojen päällystäminen tummentavilla pinnoitteilla tai muoveilla, ml. kalvoilla on lain mukaan kiellettyä.

Takavalojen tummennus on suosittua sen ulkonäöllisen muutoksen ja suojaavan ominaisuutensa takia, joka suhteellisen pienellä hinnalla tuo autoon merkittävän muutoksen, sekä parhaimman suojan naarmuuntumista ja kiveniskuja vastaan.

Takavaloja tummennetaan, koska tehtaan alkuperäiset valot ovat monesti liian kirkkaan punaiset tai vaaleat. Esimerkiksi BMW ja Audeissa on alettu tehtaalla jo valmistamaan tavallista tummemmalla optiikalla tai valon sisäosilla varustettuja etu ja takavaloja. Näin ollen trendi on selkeästi se, että auto näyttää yksinkertaisesti paremmalta, mikäli valot eivät ole kirkkaan punaiset tms.

Takavalojen ja ajovalojen on oltava E-hyväksytyt, jotta ne on lailliset ja katsastuksessa ei tulisi sanomista. Valot saa olla tummahkot, mikäli niissä on E-hyväksytty merkintä.

E-merkki hyväksyntä on Euroopan Unionin (EU) jäsenvaltioita koskeva lainsäädäntö.

Teippaus alalla on olemassa virallinen suuntautuminen erikoisosaamiseen, nimeltään valojen tummennus. Se on kädentaito, jossa on omat niksit ja salaisuudet laadukkaan lopputuloksen saamiseksi.

takavalojen tummennus BMW

Valojentummennus kalvo / lamppukalvo

Ennen takavaloja tummennettiin ( ja monissa paikoissa edelleen ) siihen aikaan käytetyimmällä materiaalilla, eli 80 mikronia paksulla PVC – kalvolla, jossa oli suhteellisen appelsiinimainen pinta ja ei niin hyvä läpinäkyvyys. Tämän kalvon takia valoista herkästi huomasi, mikäli niissä oli kalvo ja että ne oli tummennettu. Näin ollen riski  tällä matskulla on huomattavasti suurempi, kuin nykyaikaisella PPF kalvolla.

Nykypäivänä PPF kalvojen tultua markkinoille, alallamme alettiin käyttämään tummentavien PPF ( PaintProtectionFilm ) kalvojen vaihtoehtoja, joita löytyy yhteensä 3 kpl tummuusasteita.

PPF kalvo on 200 mikronia paksu ja sillä on tasaisen sileä pinta ja verraton kiilto.

PPF materiaalissa on jo kemiallinen päällyste eli Topcoat. Tämän pinnoitteen tarkoitus on vedenhylkivyys. Yhdellä asennuksella saa suojan fyysistä vauriota vastaan, sekä suojan kemialliselta vauriolta ja näin ollen autoa on huomattavasti helpompi pestä, koska se hylkii likaa ja vettä.

Tummentavalla PPF kalvoilla on itsestään parantuva pinta. Tekninen termi SelfHealing tarkoittaa, että käytössä syntyneet pesunaarmut umpeutuvat lämmön ansiosta. Lämmöksi riittää lämpö missä tahansa muodossa, kuten kiehuva teevesi tai kuumailmapuhallin.

Tummentava PPF lamppukalvo tarjoaa parhaimman suojan naarmuntumista ja kiveniskuja vastaan, erityisesti auton keulaa ajatellen.

Verrattuna vanhanaikaiseen PVC kalvoon nykypäivänä käytettävä materiaali on parhaimman näköisin, kestävin ja näin ollen huomaamattomin.

PPF kalvon kiilto ja pinnan tasaisuus vähentävät tummennettujen valojen huomaamista mahdollisissa tarkastus tilanteissa. Monet asiakkaamme ovat lukuisia kertoja kertoneet, että katsastuksessa takavalojen tummennusta ei edes huomattu.

Tummennettujen takavalojen huomaamisen riskiin liittyy merkittävä seikka: asennettujen kalvojen asennusjälki, eli kuinka huomaamattomasti työ on tehty.

takavalojen tummennus Helsinki

Restyling Pointin kehittämän valojen tummennus standardien ansiosta asiakkaidemme katsastus tilanteissa ilmenneiden korjauskehotuksen määrä on äärimmäisen pieni. Toisin sanoen me teemme työn niin tarkasti ja laadukkaasti, että asiakkaalla olisi ns. kaikki pelikortit puolellaan mahdollisessa tarkastus tilanteessa. Yleisin palaute asiakkailta, on : “ Kävin katsastuksessa ja ne eivät edes huomanneet “

Takavalojen tummennus hinta

Eniten takavaloissa käytetään keskitummaa vaihtoehtoa, koska se luo tyylikkäimmän lopputuloksen auton takaosalle. Takavalojen tummennunksen yhteydessä kannattaa tummennuttaa myös ajaheijastimet, tasapainoisen lopputuloksen saavuttamiseksi. Auton takaosaa kannattaa katsoa kokonaisuutena, tuolloin jarruvalot ja heijastimetkin kannattaa olla tummat tasapainoisen lookin takia.

Takavalon tummennuksen jälkeen valot näkyy normaalisti läpi takana-ajaville ja ledit näyttävät tyylikkäimmiltä, koska lamppukalvo korostaa ledien linjoja ja muotoja. Läpinäkyvyyteen vaikuttaa luonnollisesti käytettävän kalvon tummuus sävy, joten kaikista tumminta ei aina kannata valita.

Audi Q8 takavalojen tummennus

Takavalojen tummennus maksaa keskimäärin 179 €, mikäli 1kpl takavalo koostuu kahdesta perusmuotoisesta takavalon osasta. Näitä ovat esim:

  • BMW 1 – 7 sarjat
  • Audi A1 –  A8 sarjat
  • Porsche Cayenne
  • Volkswagen Tiguan / Touareg / Golf / Passat
  • Skoda Octavia
  • Seat Leon
  • Mercedes-Benz GLC, GLE,  A – S sarjat
takavalojen tummennus hinta

Haasteellisemman muodon takavalot maksavat 239 – 299 €, esim:

  •  BMW X5 vm. 2019 ->
  • Toyota RAV 4 / Avensis vm. 2017 ->
  • Volvo V70 ja XC 40 / 60 / 90 vm. 2015->
  • Audi Etron ja Q3 – Q8 mallit 2015 ->
  • Mercedes-Benz EQA, ECS
  • Ford Focus, Fiesta
takavalojen tummennus Volvo
takavalojen tummennus Audi Etron

Porsche Panameran ja 911 mallien monimuotoiset takavalot ja niitä yhdistävä takavalolista maksavat noin 330 €.

takavalojen tummennus Porsche Panamera
Porsche tummennus

Etuvalojen tummennus hinta

Etuvaloissa käytetyin sävy on vaalein lamppukalvo. Se antaa loistavan ulkonäön ja vie vähiten valotehoa, noin 5-10 %. Se ei pistä silmään niin hyvin, kuin keskitumma kalvo, ja näin ollen on turvallisin ratkaisu. Valon tehon säilyminen on turvallisuuskysymys. Mikäli ajovalojen tausta on tumma jo tehtaalta, se täytyy ottaa huomioon tummennus kalvon tummuuden valinnassa, tähänkin tapaukseen vaalein tummentava vaihtoehto on paras.

Etuvalot ovat pääasiassa pienempiä ja helpompia tehdä, näin ollen niiden hinta on keskimäärin 149 €.

Etuvaloissa eniten käytetty sävy on vaalein, koska se vaikuttaa vähiten valotehoon.

Etuvalot ovat usein kiveniskujen takia vaurioituneet, mikä voi huonoimmassa tilanteessa vaatia kiillotuksen, jotta kalvo saadaan tarttumaan hyvin kiinni. Uusissa autoissa, kuten esim. Porschessa ajovalojen päälle on tehtaalla asennettu hydrofobinen kemikaali, joka täytyy poistaa maksimaalisen tarttuvuuden varmistamiseksi. Pohjatyöt / lisätyöt tuovat hintaa tuntilaskutuksen mukaan.

Mercedes valojen tummennus

Mikäli ajovalot ovat reilusti haalistuneet ja vaurioituneet kiveniskuista, suosittelemme vesihionnan. Vesihionta + kiillotus operaatio maksaa keskimäärin 150 – 250 €. Vesihionnan jälkeen päälle on ehdottomasti laitettava suojakalvo, jotta valot pysyy uutena seuraavat vuosikymmenet. Mikään kemiallinen UV suoja ei torju kiveniskuja tai estä valoa haalistumasta. Tässä lisää vertailua pinnoitteista vs. kalvoista.

Ajovalojen tummennus on suosittua suojaustarkoituksessa. Mikäli etuvaloissa ei ole suojakalvoa läpinäkyvänä kään versiona, ne altistuvat jatkuvasti kiveniskuille ja tien päällä oleville kemikaaleille. Mikäli etuvalo kärsii kiveniskujen ansiosta, se menettää valotehoa, kun sitä tarvitaan. Monissa katsastus tilanteissa ajovalot eivät mene katsastus tilanteissa läpi, koska niihin on tullut niin paljon kiveniskuja ja ne ovat muuttuneet mattaisiksi ja vaarallisiksi ajaa. Myös halkeamat ovat yksi kiveniskujen seuraamuksista, minkä ansiosta etuvalo joudutaan vaihtaa. Uusi ajovaloumpio saattaa maksaa 4000 €, mikäli se on varustettu nykyaikaisella valotekniikalla, kuten Led Matrix ominaisuudella.

Ajovalojen tummennus Helsinki

Valmiita töitä löydät galleriastamme.

Haluatko, että työ tehdään vastuuntuntoisesti, aikataulussa ja parhaalla vastineella rahoillesi?
Kysy tarjous Restyling Pointin ammattilaisilta, jotka tekee tätä laatustandardeilla, arvoilla ja rakkaudella.

WhatsApissa: +3580445050624

Puhelin: +3580445050624

Sähköpostilla: [email protected]

Restyling Point Oy – Pohjoismaiden kärki teippaus ja suojauskäsittelyissä