Heti asennuksen jälkeen:

Ennen auton luovutusta keraaminen pinnoite on kuivunut ja kovettunut vähintään 24 tuntia. Tämän jälkeen autoa ei saa pestä kahteen viikkoon. Jos pesu on välttämätön, niin ainoastaan vesihuuhtelu, ei kemikaaleja. Pesukielto on sen takia, koska keraamisen pinnoitteen kemiallisen yhdisteen täytyy rauhassa kristallisoitua. Mikäli autoa pestään kemikaaleilla kristallisoitumis prosessin aikana, se saattaa vaikuttaa keraamisen pinnoitteen kestävyyteen.

Yleistä:

Keraamiset pinnoitteet ovat oikeastaan melko nuori keksintö, koska ne päivittyvät ja kehittyvät jatkuvasti. Keraaminen pinnoite on vahojen jälkeläinen, entistä kestävämpi kemiallinen suojapinnoite.

Keraamisella pinnoitteella on oma takuu ja se perustuu pinnoitteen valmistajan antamaan tieteellisesti tutkittuun faktatulokseen. Keraamisen pinnoiteen realistinen käyttöikä on 1-3v, riippuen autonhoidon tavoista ja ajokilometreistä. Säännöllisellä ja huolellisella autopesulla voi pidentää keraamisen pinnoitteen kestoikää.

Restyling Point ei kemiallisesti valmista asentamiensa tuotteita / raaka-aineita, kuten keraamisia pinnoitteita. Me innovoivasti pidämme silmät auki uusille tuotteille, testaamme niitä ja jatkuvasti etsimme viimeisintä parasta kemiallista teknologiaa, jotta asiakkaamme saisivat autonhoitoalan laadukkaimmat tuotteet. Restyling Pointin antama takuu on keraamisen pinnoitteen valmistajan antama takuu, eli mahdollisissa reklamaatiotapauksissa asia hoidetaan valmistajan edustajien kanssa. Meidän tehtävänä on löytää asiakkaan puolesta paras mahdollinen raaka-aine, mitä alaltamme tällä hetkellä saa ja asentaa se kestävimmällä mahdollisella tavalla asiakkaan ajoneuvoon.

Keraaminen pinnoite kuluu yleensä niistä kohdista, johon tulee hiekkapuhallusefektiä, eli renkaiden viereiset alueet, ovien alareunat ja keula. Näissä kohdissa pysyy ainoastaan teippi tai PPF. Lue lisää keraamisen pinnoitteen ja PPF:n eroista täältä.
Tästä syystä edellämainituissa kohdissa hydrofobinen ominaisuus kuluu ajan myötä ja pinnoite häviää niistä kohdista.

Keraamisia pinnoitteita kuluttavat ulkoiset tekijät ovat: kiveniskut, naarmut, auton pinnalle kertyvät likatyypit ja mekaaninen hankaus pesutilanteissa.

Näin ollen keraamisen pinnoitteen realistiseen kestävyyteen vaikuttaa osittain asiakas itse.

Pesu:

Talvipesu: lokakuusta maaliskuuhun on likaisin vuodenaika, jolloin autoa täytyy pestä säännöllisesti käsin, parhaimpaa pesutulosta varten ja auton maalipinnan pysymiseksi hyvänä. Auton käsinpesu on hellävaraisin pesumuoto, se aiheuttaa autolle vähiten naarmuja ja hologrammeja.
Talvella on tärkeää pestä tiesuolat pois liuottimella ja rauta partikkelit / lentoruoste raudan poisto aineella.

Jokaiseen lian muotoon tehoaa oma kemikaali, joka on suunniteltu irroittamaan juuri sille kuuluvan likatyypin. Jos käyttäisi järeää “ all around ” pesuainetta, se vaikuttaisi keraamisen pinnoitteen kestävyyteen, näin ollen on tärkeää pestä autoa oikeaoppisesti tai käyttämään autoa käsinpesussa.

Kesäpesu: Kesällä ainoa haitallinen lian muoto on hyttyset, jotka kuivuvat auringonpaisteessa ja imeytyvät auton pintaan kiinni niin vahvasti, jolloin niitä ei enää saa välttämättä pestyä muulla, kuin kiillottamalla. Kiillottaessa autosta poistuu keraaminen pinnoite juuri siitä kohtaa.

Helteillä itikoiden kiinni palamista ja kiillotusta voi välttää säännöllisellä pesulla ja pitkien ajo reissujen jälkeen välittömällä auton käsinpesu prosessilla.

Tehokkaan pesun ehto ei ole kova hankaus tai tehokas painepesurin paine, vaan oikea pesu järjestys oikeaoppisella kemikaaleilla.

Vahaus: autoa ei tarvitse vahata keraamisen pinnoitteen käsittelyn jälkeen, koska vaha on heikompi aine, kuin keraaminen pinnoite ja se ei edes välttämättä tartu keraamisen pinnoitteen pintaan. Vahojen kestävyys on viikoista muutamaan kuukauteen.

Quick detailerit & boosterit: markkinoilla myydään auton pesun yhteydessä maalipinnan päälle sumutettavia Quick Detailereita jotka antavat lyhytkestoisen hydrofobisen efektin. Näiden käyttö kannattaa varmistaa keraamisen pinnoitteen asentajalta. Kaikki Quick Detailerit eivät sovellu kaikkien keraamisten pinnoitteiden kanssa niin, että ne eivät vaikuttaisi keraamisen pinnoitteen kestoon.

Autonhoito alalla yleisesti keraamisten pinnoitteiden valmistajasta riippuen, asennusliikkeet suosittelevat ja jopa voivat vaatia huoltopesuja / boostereiden käyttöä. Yleisesti huolto pesua suositellaan 3-6 kk välein joissakin keraamisissa pinnoitteissa.

Vaaralliset kemikaalit: PH indikaattori on se, johon kannattaa kiinnittää huomiota, kun valitsee pesuaineita. Liian emäksiset tai liian happamat pesuaineet vaikuttavat keraamisten pinnoitteiden kestävyyteen.

PH Asteikko on 1 – 13,5. Alle PH 5 happamia aineita ei suositella keraamisille pinnoitteille. Esipesuaineet saattavat olla liian happamia, minkä takia ne voivat aiheuttaa jopa kemiallisia vaurioita matoille pinnoille, kuten ikkunalistoihin tai maalipintaan.

Auto pesun voi tehdä väärin, tässä esimerkki. Tällaisten tapausten jälkeen kannattaa neutraloida hapan aine – emäksisellä aineella, kuten vahvalla autoshampoolla (PH 12) ja pyyhkiä sillä kärsineet kohdat.

Vannepesuaineet ovat monesti erittäin happamia. Kun niitä roiskuu keraamisen pinnoitteen päälle, ne saattavat vaikuttaa pinnoitteen hydrofobisuuteen.

Pesuvälineet: Mekaaninen hankaus tapahtuu yleensä sienillä ja harjoilla.
Suosittelemme hankkimaat puhtaat, uudet pesuvälineet, naarmujen minimoimiseksi.

Ominaisuudet:

  • Talvella pinnoite saattaa mennä tukkoon. Tiesuola ja muut tien päällä olevat kemikaalit ovat tämän tapahtuman aiheuttajina. Keraamisen pinnoitteen poreet tukkeutuvat eikä pinnoite pääse hengittämään vapaasti, eli olemaan yhtä hydrofobinen.
  • Liuottimien ja raudan poisto aineiden käyttö avaa tämän tukkoisuuden ja saa keraamisen pinnoitteen toimimaan taas samalla tavalla.
  • Keväällä siitepölyn aikaan keraaminen pinnoite ei vähennä siitepölyn määrää autossa.
  • Lumiharjan käyttö vaikuttaa naarmujen syntymisen maalipintaan. Kaikkein paras on hankkia lehtipuhallin, ja puhaltaa sillä lumet pois.
  • Talvella auton säilytys lämpimässä autotallissa on jopa haitaksi pinnoitteelle, etenkin tilanteissa: kun säilytetään likaista autoa lämpimässä. Tuolloin lika kovettuu auton pinnalle vahvasti. Tälläisissä säilytys ratkaisuissa suositellaan säännöllistä pesua ennen sisälle ajoa.
  • Mikäli auton pesun yhteydessä autoa ei kuivata ja jätetään pesuvedet kuivaamatta, auton maalipinnalle syntyy todennäköisesti kalkkijäämiä, jotka lähtee huonoimmassa tapauksessa vain kiillottamalla pois.
  • Happosateet saattavat jättää pisarajälkiä pinnoitteen päälle kuivuttuaan.