Ostaessasi maitoa tiedät suunnilleen, kuinka paljon yksi litra maksaa, minkä väristä tölkin sisältämä neste on ja miltä se maistuu. Mutta ostaessasi auton keulan suojateippausta PPF-kalvolla, tiedätkö oikeastaan mihin hinta perustuu ja millä arviointiperusteilla määritetään laadukas kalvon asennus?

Siinä missä maito on ollut markkinoilla satoja vuosia, keksittiin PPF-kalvo vasta kymmenisen vuotta sitten sen nykyisissä teknisissä ominaisuuksissaan. Tässä kirjoituksessa käymme läpi PPF-kalvon asennustapoja, jotta auton omistaja voi välttyä turhilta virheiltä ja ymmärtää, miten asennusten laatua voidaan arvioida.

Mikä on PPF-suojakalvo?

PPF eli Paint Protection Film on ainoa suojausratkaisu maailmassa, joka suojaa auton maalipintaa fyysisiltä ja kemiallisilta vaurioilta. Kyseessä on läpinäkyvä polyuretaanikalvo, joka asennetaan nesteen kanssa. Tekniikka on siis päinvastainen suhteessa perinteiseen yliteippaukseen, jossa asennus tehdään kuiviltaan. PPF on maailman paras suoja kiveniskuilta ja nastoilta. Se säilyttää maalipinnan uutena vuosikymmenien ajan.

Teippaukset ovat sataprosenttista käsityötä, mikä tarkoittaa, että asentajan ammattitaidolla ja tarkkuudella on valtava merkitys asennuksen onnistumiselle. Siinä missä robotti pystyy mikrometrin tarkkaan toistamiseen – ihminen ei välttämättä. Yleisesti PPF-kalvon asennus on yksi haasteellisimmista teippausmenetelmistä, koska kalvomateriaali ei yksinkertaisesti kykene sellaisiin venytyksiin ja materiaalin manipulointeihin, joihin perinteinen vinyyliteippi taipuu.

Teippauksessa tärkeintä onkin siis ymmärtää materiaali molekyylitasolle asti ja tietää kuinka se käyttäytyy missäkin tilanteissa ja lämpötiloissa. Asentajan tehtävänä on manipuloida materiaalia hellästi ja ohjata haluttuun muotoon ja kohtaan, mikä vaatii rakkautta, innovatiivisuutta sekä ammattiylpeyttä.

PPF-kalvon asennustavat: PreCut ja Bulk

PPF-kalvoja asennetaan maailmanlaajuisesti kahdella eri menetelmällä: PreCut ja Bulk.

PreCut-tavassa asentaja valitsee auton lisenssiohjelman tietokannasta ja määrää tarraleikkurin leikkaamaan haluamansa korin osaan valmiiksi suunnitellun ja sen muotoisen ja kokoisen palan. Tässä metodissa asiakkaan hyötyjä ovat muun muassa:

  • järkevä hinta (minimoidaan materiaalimenekki + nopeutetaan asennus)
  • veitsen käytön minimointi asennusvaiheessa
  • asennuksen yleisen laadun paraneminen

Bulk-tavassa asentaja puolestaan ottaa metritavarasta palan ja asentaa sen korin osaan. Lopuksi hän leikkaa ylimääräiset veitsellä pois. Tämän metodin hyödyt ovat siinä, että saumoja on määrällisesti vähemmän asennetussa korin osassa.

Jokaisella asentajalla on oma käsialansa ja kokeneet ammattilaiset pystyvätkin silmämääräisesti arvioimaan, miten, millä materiaalilla ja missä asennus on teetetty. Asiakkaan näkökulmasta on tärkeää, että eroista huolimatta asennuksessa noudatetaan aina tiettyjä laatukriteerejä.

PPF-suojakalvon asennusstandardit

PPF-suojakalvon asennukselle ei ole määritetty virallisia standardeja. Laatukriteerit ovat syntyneet enemmänkin intohimoisten, työtään rakastavien ammattilaisten kokemuksesta ja ne kehittyvät jatkuvasti. Näin ollen subjektiivisen mielipiteen ja ammattilaisten luodun laatustandardin määrityksen ero tulee aina olemaan puheenaihe.

Yksi asia on kuitenkin päivänselvä: asiakkaan autoa ei saa vaurioittaa.

Tiedätkö kuinka kipsilevyä leikataan? Sitä ei leikata veitsellä läpi, vaan ainoastaan pinnasta ja halkaistaan loput. Samalla tavalla myöskään PPF-teippiä ei leikata läpi maalipintaan asti, vaan ainoastaan pinnasta. Ammattiasentaja osaa laittaa PPF-kalvon palan ihon päälle ja leikata sen vaurioittamatta ihoa.

Kalvon asennuksen täytyy kestää vuosia ja mielellään jopa vuosikymmeniä. PPF-kalvon asennustapa vaikuttaa suoranaisesti kalvon pysymiseen ja siihen, kuinka autoon syntyy kiveniskuja. Esimerkiksi edestä taittamattomat reunat ovat aina vaarana kiveniskujen syntymiselle tai painepesurin voimakkaan paineen altistumiselle.

Joskus kivenisku saattaa aiheuttaa jäljen esimerkiksi etulokariin ihan vaan siksi, ettei kalvoa olla viety riittävän pitkälle.

Asennuksen täytyy olla siisti ja mahdollisimman huomaamaton. Saumoja täytyy olla mahdollisimman vähän ja niiden on oltava esteettisesti nätit, eli suorat ja ilman suuria rakoja teippien rajojen välissä. Kalvon alla ei saa olla suuria määriä roskaa: mielellään ei  pölyhiukkastakaan. Kaikki osat, jotka irroitetaan asennuksen ajaksi, on laitettava ennalleen takaisin niin, että ne myöskin kestävät. Venytysjälkiä saa olla mahdollisimman vähän tai mielellään ei ainuttakaan. Nimensä mukaisesti läpinäkyvän kalvon täytyy olla huomaamaton.

Käytettävä materiaali olisi hyvä olla Suomen olosuhteita kestävää sekä auton väriin ja muotoihin soveltuva.

Viisi asiakaskokemusta

Joskus puutteellinen PPF-kalvon asennus ei mene, kuten haluttiin. Seuraavat asiakaskokemukset ovat oikean elämän esimerkkejä. Euromääräisiin tappioihin ei ole laskettu asiakkaiden menetetyn ajan ja hermojen rahassa mitattavaa arvoa.

1. Asiakas oli ottanut koko auton suojateippauksen yli 140 000 euron arvoiseen autoonsa. Asennus oli suoritettu niin, että teippi ei pysynyt monissa paikoissa kiinni ja jälkeenpäin ilmeni, että koko auto oli viilletty pohjamaaliin asti. Maalauksen kustannus oli 7200 euroa ja asiakas joutui olemaan ilman autoaan kaksi kuukautta. Auto kalvotettiin uudestaan toisessa asennusliikkeessä kerralla oikein.

2. Asiakas suojateipautti 70 000 euron arvoiseen autoon koko keulan ja sivuhelmat. Ensimmäisellä kerralla asennus ei mennyt nappiin ja reklamoinnin jälkeen antoi liikkeelle toisen mahdollisuuden suorittaa työn uudestaan. Toisenkaan kerran jälkeen asennus ei mennyt hyvin läpi päivänvaloa kestävin kriteerein ja asiakkaan autosta löytyi jokaisesta asennetusta korinosasta viiltoja. Teipit otettiin irti ja vietiin maalaamolle, minkä jälkeen auto kalvotettiin elinikänsä aikana kolmannen kerran ja tällä kertaa täysin eri yrityksessä, kerralla oikein. Asiakkaalle kertyi tältä ajalta yhteensä noin 3 – 4 viikon verran sijaisautokilometrejä, omakustanteisesti. Lopuksi autosta löytyi vielä viiltoja ajovaloista, joiden olemassaoloon asiakas joutui tyytymään.

3. Asiakas maalautti 150 000 euron arvoisen autonsa kiveniskujen takia koko keulasta, minkä jälkeen hän vei auton suojateippaukseen, jossa koko autoon asennettiin suojakalvo. Asennusvirheiden jälkeen paljastui, että 90 prosentissa auton osista oli veitsen viiltoja. Kalvot irroitettiin ja niiden mukana lähti myös tuore maalipinta, koska kalvo oli asennettu kaksi viikkoa maalauksen jälkeen. Auto meni tämän jälkeen kokonaan maalaukseen ja kuuden viikon päästä siihen asennettiin toisessa yrityksessä PPF-kalvo koko autoon kerralla oikein. Maalauskulut olivat 9000 euroa.

4. Asiakas asennutti uuteen, 60 000 euron arvoiseen autoonsa suojakalvon keulaan, helmoihin ja sisäkynnyksiin. Nopeasti havaittiin, että kalvo oli asennettu täysin puutteellisesti ja monissa kohdissa kalvoa ei ollut lainkaan. Autosta paljastui myös kevyitä veitsen jälkiä. Asiakas reklamoi ja asennutti PPF-kalvon toisessa yrityksessä, jossa asennus tehtiin kerralla oikein. Asiakas joutui olemaan ilman autoaan puolitoista viikkoa ja veitsen viillot jäivät autoon.

5. Asiakas asennutti autonsa keulaan suojakalvon ja reklamoi heti seuraavana päivänä huomattuaan puutteellisen asennustavan. Reklamoinnin jälkeen asiakas sai lievästi tylyn vastauksen ja joutui maksamaan itse keulan maalauksen ja uudet etuvalot, koska ne oli vaurioitettu toimintakelvottomiksi. Asiakkaalle kertyi maksettavaa 5700 euroa. Tämän jälkeen hän vei auton suojakalvotettavaksi toiseen paikkaan, jossa asia hoidettiin kerralla kuntoon. Asiakas joutui olemaan ilman autoaan kolme viikkoa.

Yleiset vinkit ennen PPF-suojakalvon asennusta

Edellisten esimerkkien jälkeen voidaan todeta ainoastaan, että on meidän asentajien vastuulla, kehittyykö alamme vai ei. Jos yksikin tyytymätön asiakas pettyy, hän ei palaa ikinä enää, ja pahimmassa tapauksessa kertoo myös eteenpäin, että suojateippaus ei ole kestävä eikä turvallinen ratkaisu. Teippaus ala menettää tällä tavoin asiakkaita.

Autoja, asiakkaiden hermoja ja alan mainetta säästääksemme on meidän kyettävä tarjoamaan pelkästään moitteettomia asiakaskokemuksia. PPF-teippaus on nimittäin ammattitaidolla asennettuna upeasti toimiva suojausratkaisu, joka suojaa auton maalipintaa paremmin kuin mitkään muut aineet tai kemikaalit.

Tässä muutama tärkeä vinkki auton omistajalle, joka on viemässä autoaan PPF-kalvon asennukseen:

  • Suomessa on monia hyviä asentamoita. Kun etsit autollesi suojateippausyritystä, niin tarkasta arvostelut Googlessa ja Facebookissa. Niitä eivät yritykset pysty muokkaamaan ja poistamaan, eli ne ovat yleensä totuudenmukaisia, poislukien tahalliset fiktiopohjaiset arvostelut. Mikäli huomaat yrityksen arvosteluissa enemmistön kehuja ja muutaman oudon 1 – tähden arvostelun, kysy yritykseltä siitä. Totuus saattaa olla eri, mitä arvostelussa lukee.
  • Tiedustele PPF-kalvoja asentavalta yritykseltä yleisistä toimintatavoista, käytettävistä materiaaleista, takuuehdoista,  asennustekniikoista, työntekijöiden kokemuksesta ja referensseistä.
  • Mikäli hinta on muihin verrattuna huomattavasti alhainen, kannattaa miettiä miksi. PPF-kalvo on kaikista teipeistä kallein asennusmateriaali ja se saattaa maksaa 150 € + / jm. Kalvotettavan auton keulaan kuluu 4 – 8 jm PPF-kalvoa: näin ollen pelkät materiaalikustannukset ovat 600 € + 1200 €.
  • Mikäli autoosi on asennettu kalvo puutteellisesti ja reklamoit asiasta, kuluttajansuojaviraston ohjeistuksen mukaan sinun on annettava toinen mahdollisuus työn suorittamiseen uudestaan siinä yrityksessä, jossa sen ensimmäisen kerran teetit. Muussa tapauksessa saatat joutua itse maksajaksi, mikäli et saa sovittua asiaa suoraan yrityksen kanssa.
  • Älä epäröi kysyä toisen ammattilaisen mielipidettä tai apua asiassa.

Kiinnostaako auton PPF-suojateippaus? Tai oletko tyytymätön toisella toimijalla tehtyyn työhön? Ota yhteyttä [email protected] ja varaa maksuton konsultaatio. Autamme mielellämme!