Miten eroaa tuotteet keskenään? Kumpi kestää paremmin kiveniskuja ja pesuja? Saako PPF kalvoa värillisenä? Kumpi kannattaa ottaa vähänajettuun autoon?

Suurennuslasin alla on siis kaksi yleisintä käytettyä, tehokkainta materiaalia, joita asennetaan autojen maalipinnan päälle suojaustarkoituksessa.

Yliteippaus teippi

Kautta aikojen autoja on teipattu perinteisillä värillisillä teipeillä eli ns. vinyyliteipeillä. Niitä olemme nähneet mm. Huoneistokeskuksien autoissa, ja kaikissa muissa autojen mainostieppauksissa. Värillinen teippi on valutarra, paksuudeltaan keskimäärin 100 µm (mikronia). Teipin takuu on 1 v – 10 v riippuen materiaalivalmistajasta. Nykypäivänä suosituimpia laadukkaita amerikkalaisia ja ranskalaisia teippivalmistajia ovat:

  • Avery Dennison (10 v takuu)
  • Orafol   (10 v takuu)
  • 3M      (1 v  takuu)
  • Hexis    (10 v takuu)
  • Mactac (5 v takuu)

Inozetek, TeckWrap, KPMF ovat vähemmän tunnettuja pienempiä brändejä ja niillä on muutamia mielenkiintoisia tuotteita.

Värillisiä teippejä käytetään autojen stailauspuolella värinvaihto tarkoituksessa tai yksityiskohtien teippaamiseen, esim. peilit / katto / diffuusorit / auton kromiosat / sisustan listat tms.

Ostitko tylsän valkoisen auton ja haluat sen lempiväriisi? Se onnistuu helposti nimenomaan yliteippaamalla.

Tesla Model 3 yliteippaus

Etkö pidä autosi kromeista? Shadowline tai Black Edition teippaus onnistuu helposti ja yleensä se on nimenomaan edullisempaa, kuin tehtaan BlackEdition lisävarustepaketti.

Teippien pintoja on:

  • Kiiltävä
  • Satiini
  • Matta
  • Kiiltävä kromi
  • Satiini kromi
  • Matta kromi
  • Hiilikuitujäljitelmä
  • Harjattu alumiini jäljitelmä
  • Puukuvio, nahkakuvio
  • Camokuvio
  • Tulostusmahdollisuus = vain mielikuvitus onrajana
Tesla tulosteteippaus

Värillisten teippien etu:

  • Edullisempi hinta vs. PPF kalvolla
  • Kiveniskujen kohtalainenkestävyys
  • Materiaalin tekniset ominaisuudet mahdollistavat erittäin kaarevien pintojen teippauksen ”one piece” eli jopa saumattomasti
  • Suuri valikoma värejä ja kuoseja
  • Teippi kestää erittäin hyvin konepesuja, kuten GoWash jne. Konepesut on silti asiakkaan omalla vastuulla eivätkä sisälly takuuehtoihin.
  • Nopea asennus / auton luovutus prosessi. Esimerkiksi kolaritilanteissa vaurioituneen osan uudelleen teippaus on nopeaa
  • Maalipinnan vaurioiden peittävyys.
3M 2080 yliteippaus värikartta

Värillisten teippien heikkoudet:

  • Kiveniskut. Kiveniskujen torjuvuus on kohtalainen. Yleensä kiven tai nastan osuessa teippiin, teipistä saattaa lohketa pieni n. 1 x 1 mm pala irti ja alla näkyy maalipinta. Lopputulos ei ole hieno, jos auto on esim. valkoinen ja se on teipattu kontrastiväriin, tällöin keula saattaa näyttää ”leppäkertulta”.
  • Haalistuminen. Teippi haalistuu auringossa pitkän ajan jälkeen. On olemassa tiettyjä värejä, jotka haalistuu auringossa nopeammin, kuin muut. Valmistajasta riippumatta kaikki tummat värit haalistuvat auringossa hieman, koska tumma väri imee auringonlämpöä eniten ja lämmittää teipin pinnan, joka johtaa väripigmentin heikkenemiseen.
  • Appelsiinipinta. Teipin pinnan tasaisuus saattaa tulla joillekin yllätyksenä ja se voi vaikuttaa päätöksentekoon. Teipin valmistajasta riippuen kevyesti appelsiinimainen pinta, eli ei niin sileä ja peilimäinen, kuten maali tai PPF. Esimerkiksi paljon käytetty kiiltävänmusta on Orafolilla ja Hexiksellä on tasaisempi pinnaltaa, kuin monella muulla. Inozetek toi vuonna 2020 markkinoille upean kiiltäväpintaisen teipin.

Helppohoitoisuutta varten teipin päälle suositellaan keraamista pinnoitetta.

”Ennen kuin asennat keraamisen pinnoitteen – huomioi nämä.”

PPF eli maalinsuojakalvo

PPF (PaintProtectionFilm) on perinteisen yliteippaus teipin pikkuveli, joka tuli markkinoille hieman myöhemmin, mutta entistä innovatiivisemmilla ominaisuuksilla. PPF:n paksuus on kaksinkertainen vs. perinteiseen teippiin: 200 µm, erikoispaksuissa versioissa jopa kolminkertainen: 300 µm. Autovalmistajat ovat pitkään käyttäneet PPF:ää uusiin autoihin herkissä kiveniskupaikoissa, kuten helmojen ja kaarien kulmissa. Jopa Hyundai ja Kia ovat käyttäneet pieniä paloja suojateippiä . Porsche on pitkään tehnyt takaoven alakulmaan isokokoisen PPF palan tehtaalla.

PPF kalvoa valmistettiin aikoinaan vain läpinäkyvänä versiona. Se on alunperin tehty maailman parhaimmaksi läpinäkyväksi suojaksi niille, jotka tykkäävät omasta auton väristä ja haluavat vain suojata sen sijoitusmielessä jälleenmyyntiarvon kannalta.

lamborghini PPF HELSINKI

Useimmissa kiiltäväpintaisissa PPF kalvoissa on jo valmiina ns. keraamista pinnoitetta muistuttava ominaisuus, eli Topcoat. Vedenhylkivyys on keraamisen pinnoitteen ja TopCoatin yhtenäinen hyöty. Yhdellä asennuksella saa siis suojan fyysistä vauriota vastaan, sekä suojan kemialliselta vauriolta ja näin ollen autoa on huomattavasti helpompi pitää puhtaana, koska se hylkii vettä ja likaa. Mattapintaisissa PPF kalvoissa ei vielä ole onnistuttu lisäämään Topcoat ominaisuutta, näin ollen keraaminen pinnoite on lähes pakollinen lisävaruste matan PPF kalvon päälle.

PPF kalvoilla on itsestään parantuva pinta. Tekninen nimi Self Healing tarkoittaa sitä, että käytössä syntyneet pesunaarmut katoavat lämmön ansiosta. Lämmöksi riittää lämpö missä tahansa muodossa, kuten kiehuva teevesi tai kuumailmapuhallin.

Teknisesti pinnan lämmetessä kalvon molekyylirakenne yhdistyy ja naarmut häviävät samalla tavalla, kuin esim. meidän ihmisten haavatkin. Tämä on loistava ja korvaamaton ominaisuus etenkin tummemmissa autoissa, koska niissä näkyy pesunaarmut herkemmin.

Yliteippausteipissä SelfHealing ominaisuutta ei virallisesti ole, mutta se on olemassa kevyimmässä muodossaan ja näkyy erityisesti tummissa teippiväreissä.

Paksuutensa ja elastisuutensa ansiosta PPF teippi on todistanut lukuisia kertoja kykynsä pitää ulkoiset vauriot pois maalipinnalta, kuten kiveniskut, naarmut, parkkipaikoilla betonipilareihin osumiset tms.

Läpinäkyvää PPF kalvoa valmistetaan versioissa:

  • Kiiltävä
  • Satiini
  • Matta
  • Helmiäinen kameleontti, kuten Stek DynoPrism

Vuonna 2018 PPF maailmaan syntyivät ensimmäiset värilliset PPF kalvot!

PPF kalvo värillinen GSWF PPF

Värilliset PPF kalvot tuovatauton stailaus alan uudelle aikakaudelle ja saattavat jonakin päivänä ottaa merkitsevän markkinaosuuden yliteippausteipeiltä.

Esimerkiksi matalla ja satiinilla PPF kalvolla saa siis muutettua auton pinnan kiiltoasteen mataksi tai satiiniksi. Tällöin kaikki linjat, pokkaukset ja syvennykset näkyy moninkertaisesti ja tuovat auton muodot näkyviin uudella paremmalla tavalla.

Audi PPF suojakalvotus

Tänä päivänä PPF:ää saa myös kiiltävinä & mattasävyisinä väreinä:

  • Kaikissa sateenkaaren väreissä
  • Kameleontti väriävaihtava
  • Gloss Carbon ja Forged Carbon

Vuonna 2021 katon ja peilien teippauksessa vaihtoehtoisena materiaalina rinnalle alkoi nousemaan Gloss Black PPF.

Gloss Black PPF on upeapintainen materiaali, jota ei erota maalatusta pinnasta. Sen pinta on äärimmäisen tasainen ja kiiltävä.

Audi Etron Gloss Black PPF

PPF kalvon edut:

  • Paras ja tehokkain kiveniskujen torjunta
  • Paras naarmujen torjunta
  • SelfHealing ja TopCoat ominaisuudet
  • Näkymätön materiaali
  • Maksimaalisen syvä kiilto
  • Lisä-arvon tuoja ajoneuvolle, säilyttää alla olevan pinnan uutena ja koskemattomana
  • Lisenssiohjelmien avulla asennettavissa riskittömästi pinnalle ilman veitsenkäyttöä
  • ”Like a paint” – finnish. Ei appelsiinipintaa.
  • Peittää maalipinnassa olevat pesunaarmut ja tekee kohteesta uudenveroisen.
Maalinsuojakalvo käytetyssä autossa

Kuvassa olevalla autolla on ajettu 250 000 km. Sitä ei ole omistajan mukaan ikinä myllytetty, minkä huomaa naarmujen määrästä. Testiksi laitettiin läpinäkyvä PPF kalvon pala, minkä seurauksena pinnasta tuli, kuin uusi. Värin syvyys ja kiilto palautuivat, sekä naarmut peittyivät. Sama lopputulos olisi saavutettu lakkaamalla auto uudestaan.

PPF kalvon eroavaisuudet:

  • Korkeampi hinta perinteiseen teippiin verrattuna, esim. koko auto alk 5000 €. Tämän takia jotkut asiakkaat suojaavat vain keulan, joka maksaa laadukkailla materiaaleilla toteutettuna keskimäärin 1900 €
  • Kaarevien kohtien materiaalin tekniset rajoitteet vs. yliteippausteipin kyvyt. Esimerkiksi kypärää ei voi teipata yhdestä palasta PPF kalvolla.
  • Toistaiseksi rajallinen värivalikoima. (Toisaalta PPF kalvoa ei ole alun perin tehtykään värinvaihto työkaluksi)
  • Asennustavasta riippuen heikompi kestävyys konepesu tilanteissa, jos PPF on toteutettu perinteisen asennustavan mukaan, eli reunat jätetty näkyviin eikä taitettu piiloon, tällöin riski irtoamiselle on suurempi. Kun reunat on taitettu niin paljon, kuin mahdollista – riski on olematon.
  • Ennen asennusta maalipinnan on oltava maksimaalisen virheetön, muuten kaikki syvimmät naarmut ja kiveniskut näkyy PPF kalvon alta.
  • PPF kalvo on elastinen ja näin ollen kestää terävien esineiden nojautumista ja painetta, palauttaen pinnan myöhemmin taas tasaiseksi.

Auton jälleenmyyntiarvon kannalta paras ratkaisu on tuoda auto suoraan liikkeestä suojateippaukseen. Kannattaa siis varata aika ennakkoon teippaamolta suojateippaukseen. Näin autoon ei ehdi tulla pysyviä vaurioita.

PPF suojaus Tesla Helsinki

Vertailun yhteenveto

PPF soveltuu parhaiten uusiin ja vähänajettuihin autoihin (  >70 tkm ). Koska uusissa autoissa pinta on virheetön, se jää sellaisenaan säilöön PPF kalvon alle ja säilyy yhtä uutena vuosikymmeniä. Viimeisin kokemuksemme : irroitimme 16 vuotta kiinni olleen PPF kalvon 300000 € autosta ja maalipinta oli upouusi, ns. pakasta vedetty.

Vinyyliteippi soveltuu niin uusiin, kuin käytettyihinkin autoihin. Teippi peittää hyvin olemassaolevat naarmut ja kiveniskut, mutta jäljittää ne silti teippipinnalle. Mikäli niistä haluaa eroon, pohjatöiden on oltava hyvät.

Molemmat on loistavia tuotteita ottaen huomioon niiden erilaisen hintakategorian, näin ollen jokaiselle autonomistajalle löytyy mieleinen vaihtoehto. Nämä tuotteet ovat suosittuja maalauksen sjaan.