Tiesitkö, että oikealla suojapinnoitteiden asennuksen järjestyksellä voi säästää rahaa?

Oikea toimintajärjestys autonhoidossa voi vaikuttaa lopullisiin kustannuksiin. Tässä osiossa kerromme säästö vinkkejä ja asiakkaiden aitoja kokemuksia, jotka saattavat auttaa sinua tekemään paremman päätöksen.

Tesla Model S pinnoite

Monesti uuden auton ostajalla syntyy hoivavietti tuoretta hankintaa kohtaan.
Tämän on varmasti moni huomannut niin autojen kohdalla, kuin uuden oman asunnonkin kanssa.
Käytetyn auton kohdalla tämä näkyy sillä, että auton oston jälkeen esim. vaihdetaan öljyjä, kuluvia osia, fiksataan maalipintaa, hankitaan vanteet tms.

Uusien autojen kohdalla pääosin suojataan maalipintaa ja hankitaan suojaukseen liittyviä tuotteita, kuten PPF suojakalvoa, ruostesuojausta, tuulilasin suojakalvoa ja keraamista pinnoitetta.

Useimmiten uuden auton omistaja havahtuu suojauksen tarpeeseen vasta ajettuaan auton ulos kaupasta ja varaa ajan kiireellisellä aikataululla ilman riittävää tutkimusta oikeanlaisesta suojausratkaisusta. (Mitä eroa on keraamisella pinnoitteellla ja PPF maalinsuojakalvolla?)

Tämän kirjoituksen aiheena on teknisesti oikea tuotteiden / palvelujen asennusjärjestys. Toisin sanoen rahankäytön oikea käyttöjärjestys lisäkulujen ehkäisemiseksi.

Keraamisen pinnoitteen poisto

Tyypillinen tilanne, johon törmätään liian usein:  asiakas haluaa asentaa suojakalvon auton pintaan. Loistava ajatus, mutta kun autoon on jo ehditty laittaa keraaminen pinnoite.. Miten ja mihin tämä vaikuttaa? Eikö pinnoitteen päälle voi laittaa suojakalvoa?

Keraamisen pinnoitteen ominaisuus on se, että hydrofobisuutensa ansiosta se ehkäisee lian ja veden tarttumisen maalipintaan. Näin ollen ei kykene myöskään teippien liimapinta liimautumaan hylkivään maalipintaan. Riippuen pinnoitteen brändistä kalvo tarttuu toisiin paremmin, toisiin heikommin, mutta mihinkään pinnoitteista se ei tartu riittävästi saavuttaakseen PPF kalvon asennuksen tekniset takuuehdot.

BMW kalvon poisto

Ainoana ratkaisuna tässä on poistaa keraaminen pinnoite, eli myllyttää pois kiillotustahnoilla ja kiillotuslaitteilla, teipin liiman maksimaalisen tarttuvuuden saavuttamiseksi. Keskimäärin puhutaan 300-800€ arvoisesta ylimääräisestä myllytys prosessista, riippuen auton koosta, väristä ja asennetun keraamisen pinnoitteen merkistä ja asennuksen ajankohdasta.

Olisi hyvä ottaa huomioon, että poistettavan keraamisen pinnoitteen toteutuskustannukset ovat jo olleet luokkaa  ~650-1500€.. Laadukkaat keraamiset pinnoitteet maksavat ilman pohjatöitä alk. 650€+. Nopealla matematiikalla puhutaan ~950 – 2300€ summasta. Tällä olisi voinut suojatateipata vähintään auton keulan..

Porsche myllytys ja keraaminen pinnoite

Kun pinta on myllytetty ja suurimmat teipin liiman tarttumisen riskit on poistettu, vastuullinen asennusliike ei aina juridisesti voi myöntää takuuta ppf suojakalvon pysymiselle maalipinnassa.
Tämä on vastuullisen liiketoiminnan yksi toimintatavoista.

Asennusvaiheessa pinnoitetta saattaa jäädä sellaisiin reunoihin ja rakoihin, joista keraaminen pinnoite ei aina lähde kiillotus prosessissa pois. Ja nimenomaan nämä paikat saattavat olla ratkaisevia yliteippaus teipin tai PPF suojakalvon pysymiselle.

Oikea toimintajäjestys on ensisijaisesti asiakkaan omalla vastuulla, eli olisi hyvä miettiä kaikki mahdolliset teippaukset ensin loppuun ja vasta viimeisenä toimenpiteenä päällystää myös asennetut teipit keraamisella pinnoitteella.

Ensin siis harkitse:

– Stailauskohdat ennakkoon, kuten mustat peilit tai katto, chromeledete, valojentummennukset tms.

– Keulaan / maalipinnan suojaus maalin suojakalvolla, helmoihin, kynnyksiin jne.

– Rekisterikilpien kiinnityksen muutokset

– Mahdolliset lisäosien asennukset, kuten spoilerit, lipat, levikkeet tms.

Ja mielellään vasta, kun olet konsultoinut stailausliikkeen ammattilaisen kanssa ja he ovat tehneet sinulle teknisesti oikeaoppisen autoalan kansainvälisiä laatustandardeja täyttävän toimintasuunnitelman, voitte asennuttaa keraamisen pinnoitteen auton maalipintaan, sekä kaikkiin edellämainittuihin teippauksiin.

Faktana on kuitenkin pakko mainita kokemukseen perustuva seikka; asiakkaista noin kolmasosalla on ollut keraaminen pinnoite ennen teippauksien asennusta ja siltikään tänäkään päivänä vuosien kuluttua teippauksien asennuksesta ei ole tullut yhtäkään reklamaationa teipin pysymiselle. Syynä on tarkasti suoritettu koneellinen kiillotus ja teoreettiset riskit on ns. minimoitu huolellisesti.

PPF kalvon poisto

Esimerkiksi Restylingillä riskianalyysi toteutetaan käytännön testeinä. Eli PPF kalvoa käyttäen liimaus testien perusteella selvitetään kiillotuksen vaiheiden määrän tarve ennen myllytys prosessia. Tämä tehdään, jotta voidaan löytää kustannustehokas ja tarpeeksi riskitön – riittävä tekninen myllytystapa jokaiselle autolle individuaalisesti. Näin poistetaan riskit ja varmistetaan asiakkaalle pitkäikäiset ja laadukkaat teippaukset.

Miksi tämä tapahtuu?

Perinpohjainen syy, miksi jotkut asiakkaat saattavat törmätä tähän ylimääräiseen rahankuluun on se, että he pettyvät keraamisen pinnoitteen  luvattuihin ominaisuuksiin. Kuten esim. luvattu keraamisen pinnoitteen torjuvan naarmuja tai kiveniskuja. Ja vasta heidän hankittuaan keraamisen pinnoitteen ja ensimmäisten tuhansien kilometrien jälkeen he havahtuvat.

Tämä ei ole täysin oikea tapa myydä keraamista pinnoitetta.

Tesla Model 3 naarmut

Tämän takia luotiin faktapohjainen opas – ”Mitä eroa on keraamisella pinnoitteella ja PPF maalinsuojakalvolla?”

Keraaminen pinnoite on kieltämättä loistava lisävaruste autoon. Mutta sillä on omat puolensa, jotka kannattaa tutkia.

Lasipinnoite tuulilasiin

Lasipinnoitteet ovat yleistyneet ja niistä on tullut hyvää palautetta. Tuulilasiin laitettavan kemiallisen pinnoitteen kanssa kannattaa olla yhtälailla tarkkana, koska tuulilasiin tarkoitetut suojakalvot, kuten Madicon ClearPlex ja Stek DynoFlex ovat näyttäneet lyömättömän vahvuutensa.

Hinta

Budjetti saattaa olla ratkaiseva tekijä keraamisen pinnoitteen valitsemiseen esimerkiksi PPF kalvon sijaan. Ero voi olla satoja tai tuhansia euroja.

Esimerkiksi koko auton keraaminen pinnoitus pohjatöineen saattaa maksaa noin 800€ – 1500€ + ja koko auton PPF suojakalvotus alkaen 5400€. Hinnat saattavat vaihdella asennusliikkeiden välillä.

Olisi kuitenkin hyvä muistaa, että nämä tuotteet eivät millään tavoin ole verrattavissa keskenään, koska kuuluvat eri tuotekategoriaan.

Summa summarum: ensin teipit, sitten keraaminen pinnoite. Näin säästyt ylimääräisiltä kustannuksilta.

Muista punnita omaa autonkäyttöä, ajotapoja, auton teoreettistä kulumista ja konsultoida ammattiliikkeiden kanssa juuri sinulle sopivasta vaihtoehdosta. Asennusliikkeet mielellään auttavat sinua tekemään sinulle oikean päätöksen.