Tilasitko uuden Teslan? Mitkä ovat Model 3 herkimmät paikat? Tarvitseeko minun muka suojata uutta autoa? Mitä kannattaa suojata Tesla Model kolmosessa? Paljonko tämä maksaa? Onko maalipinta parantunut?

Tesla Model 3 orange

Näihin kysymyksiin olemme vastanneet yli 1200 kertaa. Olemme auttaneet 1250 kpl Tesla Model 3 asiakasta suojamaan autonsa, nähneet kymmeniä erilaisia asiakas-segmenttejä, erilaisia budjetteja ja monenlaisia seuraamuksia eri tilanteissa. Tesla Model 3 kokemuksemme volyymi on monen kollegayrityksen mielestä pohjoismaiden suurin. Tietomme perustuu faktoihin ja korvaamattomiin asiakaskokemuksiin.

Seuraava teksti sisältää rehellisiä Tesla Model 3 omistajien kokemuksia Tesla Model 3:sta

TM3 alettiin luovuttaa asiakkaille Suomessa maaliskuussa 2019. Siitä asti olemme suojanneet yli 1250 kpl TM3. Parhaimmillaan meillä on ollut tiloissamme 6 kpl TM3 yhden päivän aikana

Teslaservice Helsinki Restyling Point

Takaamme, että lukemalla allaolevan tekstin käytät aikasi kustannustehokkaasti. Emme halua sinun tekevän muiden tekemiä virheitä ja arvostamme kallisarvoista aikaasi. Tämä on motiivi allaolevalle tiedolle. Haluamme autosi säilyvän hyvänä ja antaa käyttöösi faktapohjaisen työkalun.

Auton suojateippaus Helsinki

Mitkä on huomionarvoiset paikat Model 3:ssa?

Helmat

Yksi herkimmistä paikoista Model 3:ssa on helmat. Eli alahelma + ovien alareunat + takapuskurin kulma. Tähän ratkaisuna toimii ns. ” helmapaketti ”, jota on asennettu 1250 kpl.

Miksi helmat?

Helmat ja sivuovien alareuna (vaaka-alapokkauksen alla oleva alue) taittuu ikään kuin sisäänpäin auton alle. Takaata katsottuna huomaa, kuinka alue on alttiina renkaista lentävistä kivistä syntyvälle vauriolle.

Olemme nähneet huomattavia vaurioita suojaamattomissa niin 40 km – , kuin myös 40 000 km ajetuissa TM3:ssa. Tyypillinen vauriotyyppi: kiveniskujen ja maalin irtoamisen välillä.

Nämä vaurio seuraamukset eivät ole vain Tesla Model 3:selle ominaisia, vaan monelle muullekin automerkille.

Valokuvassa oleva vaurio on suojattu asiakkaan pyynnöstä PPF kalvolla maalamattomana (huomaa kalvon reuna ylempänä) Autolla ajettu 500 km ja se on 6 pv vanha.

Tesla Model 3 helma kiveniskut

Olemme myös nähneet muutaman helmasta suojateipatun auton (tosin teippauksen puutteellinen toteutustapa saattoi olla osasyynä), jossa helman päätyjä ei oltu teipattu, eikä autossa ollut roiskeläppiä. Roiskeläppien puuttuminen oli merkitsevä seikka. Nämä aiheuttivat maalin irtoamisen helman päädyistä.

Tesla Model 3 alahelma

Takapuskurin kulma

Helman suojauksen yhteydessä yhtä kriittinen osa on takapuskurin renkaan viereinen reuna, joka sijaitsee noin 8 cm päässä takarenkaasta. Näin ollen rengas heittää hiekkapuhallusefektinä muoviseen takapuskuriin tien päällä olevaa kiveä ja hiekkaa ilmiömäisellä liikevoimalla, minkä lopputuloksena on alla olevat valokuvat. Valokuvat on tehty auton ollessa 3 pv vanhana, ajettu noin 400 km.

Teslan takapuskurin kulma

Takapuskurin kulman tarpeellisuus vähenee roiskeläpän laiton jälkeen, mutta siitä huolimatta edes ”kiinaläppä” ei ylety takapuskurin yläreunaan asti, jolloin puskurin yläreuna jää silti alttiiksi kiveniskuille. Lisäksi ppf roiskeläpän alla oleva ppf teippi ehkäisee hankautumien syntymisen.
Kyseinen takapuskurin kulman herkkyyden ominaisuus ei päde ainoastaan Tesla Model 3:seen, vaan on erittäin yleinen ominaisuus lähes kaikissa automerkeissä.

Tilastotieto: 100 % TM3 asiakkaistamme on ottaneet helmapaketin (499 €)

Helmapaketti sisältää: alahelman, sivuovien alaosan, etusivulokarin alaosan, takapuskurin kulman.
Säännöllisin väliajoin olevassa kampanjassamme pakettiin kuuluu myös etuvalojen sumuvalojen suojateippaus kaupan päälle.

Keula

Eniten kiveniskuja syntyy edelläajavista autoista lentävistä kivistä ja nastoista, joka autossa. Vaikka kuinka pitäisimme turvavälejä, emme voi vaikuttaa muiden autoilijoiden ajotapaan tai tien päällä olevan kiven ja nastojen määrään. TM3 ominaisuudet:

  • Etupuskurin muoto on suurimmalta alueelta poikkeuksellisen pystysuuntainen ja umpinainen, mikä altistaa kiveniskujen osumisen juuri siihen.
  • Konepelti on isoin näkyvä alue seistessä auton edessä, jossa kiveniskut näkyy ikävästi.
  • Etulokareiden etuosa on myös herkkä, koska sen muodot tulee konepellin vierestä etupuskuriin asti ajovalojen molemminpuolin.
  • Ajovalot ja sumuvalot (LR = Long Range) / mustat linssit (SR = Standard Range) hiekkapuhaltuvat mataksi, mikäli niitä ei suojaa.
  • Sivupeilit muuttuvat mataksi, mikäli niitä ei suojaa kiveniskuilta.
  • Tuulilasi kerää paljon kiveniskuja.
  • Tuulilasin sivuilla olevat palkit vaurioituvat kiveniskuista. (149 €)

Vähänajettuissa valkoisissa, keulasta suojaamattomissa TM3:ssa näkyy satoja mustia kiveniskuja, josta on lohjennut pieniä paloja maalia. Olemme nähneet kymmeniä tapauksia, kun asiakas oli karsinut budjettia etulokareiden kohdalla ja lopuksi tullut muutaman viikon päästä suojaamaan nekin, ellei ole ollut jo liian myöhäistä (uudelleenmaalaus).

Kiveniskut maalipinnassa Tesla, BMW, Audi, Mercedes

Tilastotieto: Koko keulan (Full Front kit 1899 €) suojateippauksen ottaa 75 % TM3 asiakkaistamme. Loput 25 % ottaa Full Front kitin ilman etulokareita (säästö – 472 €, = 1427 €)

Etupuskuri: 699 €, konepelti 499 €, ajovalot + sumuvalot 99 €, sivupeilit 130 €, etulokarit 472 €

Full front kit sisältää seuraavat: Etupuskuri, konepelti, etusivulokarit, ajovalot + sumuvalot, sivupeilit.
Full front kit + helmapaketti yhdessä on 99 € halvempi, kuin erikseen otettuna.

Sisäovien kynnykset ja lastaus-suoja

Matkustajien noustessa autoon kengät osuvat herkästi suojaamattomiin metallisiin kynnyksiin. Lapset kiipeävät autoon ja saattavat käyttää kynnyksiä portaana. Samoin lemmikit hypätessään autoon. Sisäovien kynnyksissä on selkeä tasainen alue, jossa vaurio näkyy aina, kun nousemme autoon.

Tesla Model 3 etuoven kynnys

Takakonttiin lastatessa rattaita, varusteita tms. ne osuvat helposti takapuskurin päällä olevaan tasaiseen alueeseen. Aerodynaamisen lain takia lentävä lika ja hiekka painuu auton takaosaan tiukasti kiinni, jonka seurauksena osuessamme etureidellä takapuskurin päätyyn naarmujen syntymistä on vaikea ehkäistä ellei alue ole suojattu suojakalvolla.

Tilastotieto

  • 50 % asiakkaistamme ottaa kaikkien sisäovien kynnyksien + lastaus-suojan suojateippaukset
  • 25 % ottaa vain etuovien + lastaus-suojan
  • 25 % ottaa pelkästään lastaus-suojan

Etuovissa sisäkynnyksen teippaus on noin 75 cm leveä ja noin 20 cm korkea, sisältäen myös somistelistan suojateippauksen, jossa lukee Model 3. (89 €)

Takaovissa teippaus on noin 60 cm leveä ja 23 cm korkea. (89 €)

Lastaus-suoja on noin 115 cm leveä ja noin 20 cm korkea. (89 €)

Valokuvassa näytetty selkeästi  maalarinteipin avulla suositeltu kalvotettava alue. Poikkeuksena: etuoven kynnyksen teippaukseen kuuluu myös tuo hopea logo.

Sisäovien kynnyksien suojateippaus

Sisäkynnyksien kantit

Tämä ominaisuus koskee kaikkia värejä, mutta valkoisissa autoissa näkyy huonoiten. Ovissa on yksi musta kumitiiviste. Se ei valitetavasti ainoana riitä pitämään ulkopuolelta ovienväleihin pääsevää likaa. (Esim. Vempeleeltä tilattavat – merkkiset sisäovien lisätiivisteet ovat loistava hankinta: maksavat n. 20 €, auttavat sisäovien kynnyksiä pysymään hieman puhtaampina ja vähentävät melua vähäsen. Asennus on helppo suorittaa vaikka itse, asennukseen menee alle tunti.)

Oven ollessa kiinni ja auton ollessa liikkeellä tapahtuu mikroasteista koriosien liikkumista fyysisten lakien nojalla, näin ollen kumitiivisteen ja auton korin välissä lian mukana tullut hiekka naarmuttaa maapintaa puhki. Havaitsimme ongelman jo kesällä 2019 ja poistimme ongelman PPF suojakalvoratkaisun muodossa.

Tilastotieto: 50 % TM3 asiakkaistamme ottaa tämän palvelun.

Suojateipattava kanttialue on noin 2 m pitkä / 1 kpl ovenväli (59 € / ovi)

Maalipinta yleisesti

Teslan maalipinta on pehmeähkö. Maalipinnan paksuusmittarilla maalipinnan paksuus saattaa mennä alle 100 µm.

Tämä tarkoittaa, että maalipinnan kanssa on oltava varovainen ja kannattaa pestä auto käsin ja käyttäen tehokkaita, mutta turvallisia  pesukemikaaleja. Etenkin tummanvärisissä autoissa käyttöjäljet, pesunaarmut, kiveniskut tms. näkyvät selkeämmin, vs. valkoisessa versiossa.

Valokuvassa 1000 km ajettu auto, noin 1 kk vanha.

Tesla Model 3 naarmut maalipinnassa

Alkuperäisissä TM3 malleissa ei ollut tehdasasenteista sähköistä takaluukkua. Joillakin käyttäjillä takaluukun alareunaan kohdistui paljon käytönjälkiä ja kulumia. Ratkaisuna tähän toimii PPF kalvo takaluukun alaosaan.  Takakontin alaosan suojateippaus maksaa 179 €.

Teslan takaosa takavalot

Sähköinen takaluukku tuli automaattiseksi tehdasvarusteeksi 2021 malleihin.

µm = mikrometri on pituusyksikkö, joka kertoo esim. maalipinnan paksuuden

Yleiset vinkit

  • Alkuperäiset roiskeläpät keräävät yläosastaan runsaasti hiekkaa. Seurauksena märkä hiekka on kosketuksessa alahelman metallin kanssa. Suosittelemme irroittamaan ja puhdistamaan alkuperäiset läpät 4 krt vuodessa tai tilaamaan ns. aftermarket kiinaläpät netistä. Esim. https://www.vempele.fi/tuote/tesla-model-3-kuralapat/
    ”Kiinaläppien” muotoilu on originaaleja läppiä huomattavati parempi ja ne istuu maalipinitaa myötäilevästi eivätkä kerää sisällensä hiekkaa. HUOM! Aftermarket eli ns. kiinaläpät saattavat naarmuttaa maalin puhki, jos niiden alla ei ole PPF paloja. Naarmuntuminen ei lähde myllytyksellä pois.
Teslan roiskeläpät, kuraläpät
  • Moni asiakkaamme on suositellut hankkimaan netistä tilattavat lisätiivisteet (asennetaan ovien uloimman sisäreunan taakse). Tämä parantaa ovienvälien puhtautta, koska lika ei pääse lisätiivisteen ansioista ovienväleihin ja näin myös hieman vähentää naarmuntumisen. Asennus maksaa 97 €
    https://www.vempele.fi/tuote/tesla-model-3-ovitiivisteet/
  • Olemme asentaneet monia Teslan alkuperäisiä erikseen myynnissä olevia ppf kittejä. Ne ovat valitettavasti liian pienet suojaamaan todellisen vahingon yli kaksimetrisen helman alueelta.

Tilastotieto: 100 % asiakkaistamme, jotka asennuttivat meillä ensin alkuperäiset PPF helmakitit, tulivat n. 1 kk sisällä takaisin kunnollisen helmapaketin asennukseen.

  • Kosketusnäyttö jättää herkästi sormenjälkiä, mikä on yleistä kaikille näytöille. Olemme valmistaneet ScreenProtector – suojakalvon Gloss ja Matte versioina, joka antaa suojaa näytölle, eikä jätä sormenjälkiä. Tämä maksaa asennettuna 49 €.
  • Tee ruostesuojaus aina PPF teippauksen jälkeen. Olemme törmänneet lukuisiin tapauksiin, kun ruostesuojamassaa on mennyt sinne, minne ei pitäisi ja se on saattanut vaikuttaa asiakkaan kustannuksiin.
  • Tehtaan mattamustat listat kärsivät helposti autopesutilanteissa, mikäli autoa pestään liian emäksisellä esipesuaineella, eikä neutralloida happamalla shampoolla.
Virheellinen autopesu, kemikaalivaurio
  • Keskikonsoli 2019 – 2020 malleissa on tuottanut osalle asiakkaistamme vaaratilanteita aurinkoisella säällä. Aurinko heijastaa helposti kiiltävänmustan pinnan kautta silmiin. Keskikonsoli naarmuntuu ja pölyttyy herkästi. Teippaus on suosittu ratkaisu tähän apuun (149 €)
Model 3 keskikonsoli teippaus

Onko viimeisimmissä Kiinan malleissa parempi maalipinta?

Yleisesti sen jälkeen, kun Model 3:n koria alettiin valmistamaan Shanghain GigaFactory: ssä, ”panel gapit” muuttuivat hieman paremmaksi. Vaikkakin uudemmissa malleissa maalipinta on hivenen parempi, kuin vuoden 2019 malleissa, se ei valitettavasti vieläkään ole täydellinen ja suojaus on yhä ajankohtainen.

Esimerkiksi koriosien istuvuus selkeästi parempi. Koriosien rakoja eli ”panel gaps”: eja on muutettu symmetrisimmiksi.

Tosin yksi asia toistuu ajoittain yhä: takaluukun istuvuus saattaa ”kiinni asennossa” osua takapuskurin maalipintaan, jolloin tapahtuu hankausta, joka johtaa maalipinnan kulumiseen.

Tämä on erittäin helppo korjata seuraamusten ennakointimielessä itse (omalla vastuulla) säätämällä takaluukussa olevia mustia kumipaloja vastapäivään.

Teslaan voi tehdä myös tyylikkäitä ulkonäköä muuttavia ratkaisuja, jotka parantavat ja suojaavat maalipintaa. Kaiken Tesla Model 3 teippauksista löydät: Tesla Model 3 teippaus & chromedelete opas

Tesla Model 3 PPF suojakalvotuksen hinnasto:

Tesla Model 3 ppf hinnasto