Onko etulasien tummennus laitonta? Pääseekö katsastuksesta läpi, jos on kalvot laseissa? Mikä valonläpäisevyys aste on sallittu etulaseissa? Kenellä on pienimmät riskit?
Etusivulasien tummennus on erittäin suosittu palvelu. Monet kuitenkin epäröivät sen laillisuutta ja turvallisuutta. Monet taas teettävät sen, eikä heille ikinä tule huomautusta missään. Miksi nähdään näin vaihtelevia kokemuksia?
Alkuun huomautamme kohteliaimmin, että tummennukset etulaseissa on täysin laittomia. Emme millään tavoin väheksy lain määräämää pykälää, emmekä suosittele ketään toiminaan lain vastaisesti. Päin vastoin, suosittelemme noudammaan lakia, aina. Mitään kalvoja ei saa olla edessä, edes läpinäkyviä kalvoja. Sen sijaan kerromme teille useiden satojen asiakkaidemme kokemuksen, joka auttaa niitä, jotka harkitsevat kalvojen laittoa etuoviin tai tuulilasiin.
Laki
Etuovien ja tuulilasien tummennus on äärettömän suosittua auton ulkonäkö -, sekä terveydellisistä syistä. Tummennettujen takalasien ja tummentamattomien etuovien väliin jäävä kontrasti ero häiritsee monia ja saa auton näyttämään viimeistelemättömältä.
Suomen liikenneministeriön laissa sanotaan seuraavasti:
16 §
- Tuulilasin valonläpäisykyvyn on oltava vähintään 75 % ja etusivuikkunoiden sekä henkilöauton takaikkunan valonläpäisykyvyn vähintään 70 %. Tuulilasissa ja etusivuikkunoissa ei saa käyttää jälkeenpäin asennettavia kalvoja eikä niitä saa muullakaan tavalla muuttaa tai peittää siten, että niiden valonläpäisykyky heikkenee. Muissakaan ikkunoissa ei saa käyttää sellaisia kalvoja tai niitä muuttaa muulla vastaavalla tavalla siten, että ikkunoista voi aiheutua haitallisia heijastuksia.
- Jos näkyvyys taaksepäin heikkenee rakennemuutosten takia, on autoon asennettava riittävän näkyvyyden taaksepäin antava oikeanpuoleinen taustapeili. M1-, M1G-, N1tai N1G-luokan ajoneuvon takaikkunaan saa asentaa tummennuskalvon, vaikka takaikkunan valonläpäisykyky tummennuskalvolla varustettuna on alle 70 %. Jos M1-, M1G-, N1– tai N1G-luokan ajoneuvon takaikkunaan asennetaan tummennuskalvo, autoon on asennettava riittävän näkyvyyden taaksepäin antava oikeanpuoleinen taustapeili. Jos auton takaikkunaan on asennettu autossa pakollisena varusteena vaadittu keskijarruvalaisin, ei sitä saa tummennuskalvolla peittää.
Toisin sanoen etulasien tummennus on täysin laitonta kalvoilla jälkikäteen.
Suomessa siis jopa läpinäkyvä kirkas kalvo on laiton, ja tähän olemme törmänneet muutamaan otteeseen Saksasta tuoduissa autoissa, kun rekisteröintikatsastuksen yhteyessä asiakkaan käskettiin ottaa 100 % kirkas kalvo irti.
Esimerkiksi Keski-Euroopan maissa virkavallalla on tien päällä käytössä kalvon tummuusaste mittari, joka lukee läpäisevän valon määrän prosentteina. Viimeksi tarkastetun tiedon mukaan, Suomessa virkavalta tarkastaa kalvon visuaalisesti ja raaputtamalla.
Laista riippumatta 91 % Restyling Pointin asiakkaista, jotka tuovat autonsa takalasien tummennukseen, ottavat takalasien yhteydessä myös etuovien tummennuksen.
Ja 25 % asiakkaista, ottavat tuulilasiin miedon tummennuksen.
Melko suuri määrä, ottaen huomioon lain asettaman kiellon.
Vaikuttavat asiat tarkastustilanteissa
On olemassa seikkoja, joita ennakoimalla ja noudattamalla voi vähentää sakon tai katsastuksen huomautuksen merkintää ja jotka saattavat vaikuttaa positiivisesti ja riskejä alentaen:
1. Kalvojen asennustapa ja tummuusaste
Kalvon tummuusaste on selkein näkyvä todiste, tummennuksien olemassaolosta laseissa. Toisin sanoen, ei kannata valita tumminta mahdollista kalvoa eteen jo pelkästään turvallisuussyistä, puhumattakaan auton esteettisestä ulkonäöstä ja riskistä, että kalvot erottuisivat selkeästi etuovissa.
Yleisin asiakkaiden valitsema tummuusaste etuovissa on 35 % ja tuulilasissa 50 %. Ja kuten kuvasta näkyy, nämä eivät ole ne vaaleimmat versiot. Vaalein on 70 % ja sitä otetaan vain tuulilasin. Tämä viittaa selkeästi siihen, että ihmiset suhtautuvat myönteisesti auton etuosan tummennukseen, laista riippumatta.
Kalvojen asennus ja viimeistelytapa on toinen fakta, joka vaikuttaa katsastusmiehen tai virkavallan päätöksentekoon. Kun kalvon ja lasin välissä on huomattavia määriä pölyä eli ”kuplia” ja erityisesti lasin yläreunan ja kalvon yläreunan välissä on perinteinen useiden millimetrien rako, voi tarkastushenkilön päätös toteutua auton omistajalle sakon tai huomautuksen muodossa.
Etuovien kalvon yläreunan viimeistely kannattaa suorittaa pilkuntarkasti, jottei lasin yläreunaan jää rakoa ilman kalvoa, vaan kalvo menee ihan ylös asti ja se olisi leikattu viistosti lasin yläreunaa pitkin. Karmitttomissa ovissa on tärkeitä ovat tietysti myös lasin sivureunat.
Nimenomaan oikeanlaisella asennustavalla ja oikein toteutetulla kalvon “sheivaus“ metodilla tarkastava henkilö ei löydä etsimänsä kalvon reunaa. Monet asiakkaat ovat kertoneet tarkastustilanteista, kun poliisi yritti todentaa kalvojen olemassaolon etsimällä visuaalisesti kalvon reunaa ja kynnellä raapimalla, eikä löytänyt sitä, näin ollen autoilija jatkoi matkaa sakotta, sekä edelleen tummennetuilla etulaseilla. Emme ole kuulleet, että virkavallalla olisi käytössä mittauslaitetta, joka mittaa läpäisevän valon määrän ja näyttää sen prosentteina, kuten muissa Euroopan maissa.
2. Auton takalasien tummennus
Takaosan tummuusaste vaikuttaa siihen, kuinka helposti kalvot näkyvät etulaseissa. Jos takalaseissa on esimerkiksi 15 % ja etuovissa 25 %, ero on minimaalinen ja tällöin jo pelkästään kaukaa katsomalla voi todentaa, että etulasit on tummennettu.
Sen sijaan jos takaosa on tummennettu 15 % ja etuovet 35 %, 50 % tai jopa 70 % kalvolla, ero on nähtävissä selkeästi ja tämä vähentää epäilyä siitä, että etulasit olisivat tummennettu.
Mikäli epäröit tummennus sävyn valintaa, katso tästä oppaamme helppoon päätöksentekoon: https://restyling.fi/blogi/4-vinkkia-ikkunatummennus/
3. Auton ikä ja yleinen kunto
Mikäli sinulla on uusi auto, ensimmäinen katsastus on vasta kolmen vuoden päästä. Näin ollen voit ajaa tummennetuilla etulaseilla kolme vuotta ja ainoa tilanne, kun tummennuksista voi tulla sanomista on liikenteessä tien päällä. Tai viimeistään kotona, kun vaimo huomaa ne 😁
Auton yleinen kunto vaikuttaa katsastustilanteissa tummennuksiin puuttumiseen. Satojen asiakkaidemme kertoman kokemuksen perusteella autosta löydetyt muut viat ja auton yleinen siisteys vaikuttaa siihen, viitsiikö katsastaja merkitä yhtä ainoaa merkintää tummennuksista korjauskehotukseen, vai lisääkö hän muiden vikojen jatkeeksi tummennuskalvojen olemassaolon.
Katso, kuinka voit sääilyttää autoasi uudenveroisena: https://restyling.fi/blogi/auton-ppf-suojausopas/
Kyseinen teoria ei ole lailla perusteltu, vaan se on kokemus, jonka asiakkaamme ovat meille jakaneet.
4. Autoilijan asumisalue ja ajotavat
Vaikka laki on voimassa koko maassa samalla tavalla, siitä huolimatta ei voi olla huomaamatta sitä, että etenkin pienemmillä paikkakunnilla virkavallan puuttuminen tummennuksiin on yleisempää, kuin esimerkiksi pk-seudulla. Asia on selitettävissä johtopäätöksellä, että isommassa kaupungissa on muutakin valvottavaa, kuin puuttumista pieniin asioihin.
Mikäli ajaa rajoitusten mukaan eikä kiinnitä itseensä huomiota massasta, on selkeästi pienempi mahdollisuus tulla pysäytetyksi tummennusten takia.
Etusivulaseissa yleisin käytettävä tummuusaste on 35 %. Tämä fakta kertoo osittain ihmisten suhtautumisen etulasien tummennukseen. 35 % on keskitumma kalvo ja sitä ennen on olemassa vielä kaksi vaaleampaa sävyä. 50 % kalvoa käytetään ylivoimaisesti vähiten etuovissa, koska se on niin huomaamaton vs. 35 % kalvo.
Vuonna 2022 otimme käyttöön 70 % kalvon, joka on entistä turvallisempi ja silti antaa pienen ripauksen tyylikästä ulkonäköä ajoneuvoon.
Tuulilasin tummennus
Tuulilasissa suosituin kalvosävy on 50 %. Se on toiseksivaalein sävy ja on maksimi, mitä suosittelemme tuulilaseihin. Turvallisuus on tärkeä kriteeri, minkä takia tummempaa ei suositella. Etenkin talvella valon määrä on vähäinen, minkä ansiosta tuulilasiin ei kannata asentaa tummempaa kalvoa, kun 50 %.
70 % kalvo on loistava vaihtoehto tuulilasiin, koska siinä on pienimmät turvallisuusriskit ja tekee autosta vähemmän akvaarion näköisen.
Tummin asentamamme kalvo tuulilasissa oli 25 % ja etuovissa 15%, ja asiakas tiesi mitä halusi. Viikon päästä asiakas kertoi, että oli tullut pysäytetyksi tummennuksista.
Fakta mitä ei voi olla mainitsematta tuulilasin tummennuksesta on se, että koska tuulilaseja tummennetaan niin vähän suhteessa etuoviin – virkavalta ja katsastusasemat eivät ole vielä tottuneet tähän, näin ollen eivät osaa vielä katsoa tuulilasien tummennuskalvoja.
Hyödyt
Vaikka tummennukset etulaseissa ovatkin laittomat, silti niiden suosiolle on järkevä selitys. Kalvot lisäävät ajomukavuutta aurinkoisilla keleillä, torjuen 99 % UV-säteilystä ja noin 50 % auringonlämmöstä. Näin iho ei altistu haitalliselle auringonsäteilylle, eikä tule rekkamiehen rusketusta.
Pääosin kaikki ikkunakalvot maailmassa, jopa läpinäkyvät versiot torjuvat 99 % UV säteilystä. Tämä on yleisin perus standardi ikkunakalvoissa.
Yleisin motiivi etuovien ja tuulilasin tummennuksille on parantunut auton ulkonäkö ja oma yksityisyys. Auto näyttää viimeistellyltä etuovien tummennuksien kanssa.
Vähemmän toivottu, mutta mainitsemisen arvoinen asia on liikennevahinko tilanne, kun törmäys tulee sivusta ja kalvon ansiosta rikkoutunut lasi pysyy koossa. Kalvo toimii laminoitina ja ehkäisee lasinsirujen putoamisen.
Tyylikäs auton ulkonäkö syntyy tarkoin harkitusta tummennuksen toteutuksesta.
Haitat
- Haittana on tietysti auton etuosan lasientummennuksien laittomuus ja siitä koituvat seuraamukset. Tien päällä rikesakko 70 € tai kalvojen pois ottaminen paikan päällä ovat yleisimmät vaihtoehdot. Katsastuksessa kirjallisen huomautuksen mahdollisuus on olemassa.
- Näkyvyys heikkenee auton sisältä ulos päin katsoessa tummenuskalvojen läpi, koska kalvot vähentävät sisälle pääsevän valon määrää. Näkyvyys vaikuttaa turvallisuuteen. Tämän takia emme koskaan suosittele etuoviin tummempia kalvoja, kuin 35 % ja tuulilasiin maksimissaan 50 % kalvoa. Näkyvyys sisältä ulos on huonoin etenkin talvella iltaisin ja tämä vaatii enemmän keskittymistä ja valppautta.
- Se, kuinka hyvin muut autoilijat näkevät sinun valppautesi, reaktiosi ja katsekontaktisi, vaikuttaa muiden autoilijoiden liikenneturvallisuuteen.
- Liikennevahinko tilanteessa teoriatasolla tummennuksien olemassaolo ajoneuvossa voi vaikuttaa syyttömän syyllisyyteen. Tätä ei ole tarkastettu virallisesti, tämä on vain päätelmä.
Yhteenveto
Jos sinulla on uusi auto, sinulla on pienimmät riskit saada huomautus kalvoista, koska katsastus on vasta kolmen vuoden päästä. Ei kannata laittaa liian tummaa kalvoa eteen, jottei sinun näkyvyys ja turvallisuus kärsi.
Kuljettajan näkö vaikuttaa turvallisuuteen ja etulasien kalvot aurinkoisella säällä pelastavat häikäisyltä ja talvella pimeällä heikentävät hieman näkyvyyttä.
Neuvottele asennusliikkeen kanssa järkevästä ja tyylikkäästä tummennusratkaisusta. Mikäli valitset vahingossa liian tumman kalvon, sen voi aina vaihtaa vaaleampaan.
Haluatko, että työ tehdään vastuuntuntoisesti, aikataulussa ja parhaalla vastineella rahoillesi?
Kysy tarjous Restyling Pointin ammattilaisilta, jotka tekee tätä laatustandardeilla, arvoilla ja rakkaudella.
WhatsApissa: +3580445050624
Puhelin: +3580445050624
Sähköpostilla: [email protected]
Restyling Point Oy – Pohjoismaiden kärki teippaus ja suojauskäsittelyissä