- Yleistä auton lasien tummennuksesta
- Yleiset ongelmat lasien tummennuksessa: Ilmakuplat kalvon alla
- Lasien tummennuksen haasteet: Lämmityslangat, lasipinnan naarmut ja rasterireuna
- Kaarevat takalasit ja tummennuskalvo ”yhdestä palasta”
- Auton lasien tummennuksen ongelmat: Irtoavat kalvot
- Tummennuskalvon asennustekniikka ja asettelu
- Oviverhoilun merkitys lasien tummennuksessa
- Auton maalipinnan ja tiivisteiden suojaaminen tummennuksen yhteydessä
- Lasien tummennuksen erityishaasteet: Koirankarvat kalvon alla
- Tummennuskalvon laatu ja valinta
Yleistä auton lasien tummennuksesta
Auton ikkunoiden tummennuksessa on kansainväliset standardit, joiden perusteella voidaan määrittää ikkunatummennuksen asennuksen onnistuneisuus ja laatutaso.
Auton lasien tummennus on aitoa käsityötä ja sen lopputulokseen vaikuttaa pääosin ikkunatummentajan kokemus. Tummennuskalvon laadun taso ja vaikutus onnistuneeseen lopputulokseen ei ole merkittävä, kuten 15 vuoden kokemus näyttää. Motonetin tummennuskalvoillakin pystyy tekemään erinomaisen asennus jäljen. Voidaan siis sanoa, että kiitettävän lopputuloksen kannalta 85 % on asentajan kokemuksesta kiinni, 10 % tummennuskalvon laadun ja 5 % lasipinnan käytön historian ansiosta.
Auton ikkunoiden tummennus tehdään tummennuskalvoilla, joita löytyy eri tummuusasteita. Tummuusaste ei vakuta työn haastavuuteen tai auton lasien tummennuksen hintaan, kun puhutaan perinteisestä tummennuskalvojen sarjasta, eikä puhuta esim. keraamisista kalvoista ja läpinäkyvistä auringonsuoja kalvoista tuulilasiin.
Takalasit ovat yleensä auton kaarevin ikkunapinta ja monesti myös ahtain paikka tummennuskalvon asennukselle sedan malleissa. Farmareissa takalasit on yleensä helpoimmasta päästä, ellei siinä ole erittäin pitkää ja ahdasta takaspoileria.
Tummennuskalvo on muotoiltava identtisesti yhtä kaarevaan muotoon, kuin takalasi itse on. Muotoon lämmitetyssä ja asennetussa kalvossa ei saa olla ryppyjä, koska ne ovat selkein merkki epälaadukkaasta kutistus prosessista. Kalvon pinta on oltava tasainen ja rypytön. Kalvon täytyy peittää kokonaan läpinäkyvän lasiaukon.
On olemassa automalleja, joissa on tavanomaista ahtaampi takalasin alue, kuten Audi A8 ja BMW 7 sarja. Mutta niihin on olemassa individuaaliset tekniset asennustekniikat, joilla saa tehtyä erinomaisen lopputuloksen.
Yleiset ongelmat lasien tummennuksessa: Ilmakuplat kalvon alla
Ilmakuplia ei saa olla paljon. Asennuksen jälkeen saattaa kalvon alle jäädä vettä ja se on täysin normaalia, vesi kuivuu pois kesäisin muutamassa päivässä ja talvella muutamassa viikossa. Se on täysin normaalia ja se kuuluu asiaan, koska tummennuskalvo asenentaan aina asennusnesteen avulla autoon. Eli muutamista ilmakuplista ei missään nimessä kannata huollestua.
Sen sijaan ilmakupliksi kutsutut lika ja pölyhiukkaset eivät valitettavasti ikinä kuivu pois. Näin ollen moni kutsuukin niitä vahingossa ilmakupliksi, koska ne näyttää samalta. Pölyhiukkasen ympärille kerääntyy ilmatasku ja se näyttää ilmakuplalta.
Ilmassamme on pölyhiukkasia, näin ollen asennuksessa kalvon ja lasin väliin saattaa jäädä muutamia partikkeleita pölyhiukkasia, jotka näkyvät kuplina. International Window Film Association:in mukaan tummennettujen ikkunoiden täytyy näyttää hyvältä katsoessa autoa 2 m etäisyydeltä. Siitä huolimatta Restyling Pointin luodut laatustandardit eivät ole niin kevyet, tavoitteenamme on täysin pölytön ja kuplaton asennus. Vaikka 40 000h kokemuksemme aikana erikoiskehitetyn asennusteknologian ja vaativan standardimme ansiosta vaalimmekin päivittäistä täydellisyyttä, koska tämä on käsityötä, on teoriassa mahdollista, että muutama yksittäinen pölyhiukkanen saattaa jäädä kalvon alle.
Pölyhiukkasia näin ollen saa kalvon alla olla yksittäisiä pieniä kappaleita, muttei missään nimessä isoja kokoelmia yhdessä paikassa.
Pölyhiukkasia, jotka johtuvat puutteellisesti puhdistetusta lasista löytyy yleensä eniten reunoissa ja kulmissa.
Etenkin vanhemmissa autoissa ja pakettiautoissa monesti törmää hitsauksesta tai rälläköinnin seurauksena syntyviin kipinöistä jättämiin pisteisiin lasipinnassa.
Lentävät kipinät jättävät auton lasiin jäljet, joita ei saa kaikkia täysin pois. Näissä tapauksissa kipinät näkyvät kalvon ja lasin välissä.
Lämmityslangat, lasipinnan naarmut ja rasterireuna
Takalaseissa lämmityslangat ja niiden oranssinen väri aina korostuvat tummennuksen jälkeen, kuin myös läpinäkyvän alueen reunat eli rasterointi.
Takalasi on yleensä takalasipyyhkijän ansiosta naarmuisin lasipinta autossa, näin ollen tummennuksen jälkeen kaikki naarmut näkyvät selkeämmin lasin ulkopinnassa.
Rasterointi on lasin sisäpinnassa olevat mustat kohopallurat, jotka on tehty esteettisistä muotoilu syistä (jotta läpinäkyvän alueen ja umpimustan alueen vaihto olisi mahdollisimman sulava, eikä yhtäkillinen ) Nämä pallurat ovat niin koholla, että paksu ja jäykkä tummennuskalvo ei yksinkertaisesti kykene liimautumaan palluroiden väleihin ja näin ollen rasteri reunaan jää vaalea raita, joka saa kalvon näyttämään niin, että se olisi irti. Tosiasiassa kalvo on kylläkin kiinni liimautuneena, koska kalvo on myös leikattu aina läpinäkyvää aluetta 2-4mm isommaksi, joten riskiä kalvon irtoamiselle ei lainkaan ole.
Esimerkiksi monessa italialaisessa ja ranskalaisissa autoissa ei tätä rasteri reunaa ole.
Esimerkiksi BMW 3 sarjan coupessa on poikkeuksellisen laaja rasterialue ja pienellä vaivannäöllä ja tekniikkalla, lisähinnasta sen saa tarvittaessa näyttämään upealta ilman suurta määrä ilmaa.
Iso rosterialue asennettu erikoistekniikalla
Kaarevat takalasit ja tummennuskalvo “ yhdestä palasta “
Autoalalla on olemassa tummentajille tunnettuja automalleja, joissa on tavanomaista isompia ja kaarevampia ikkunoita.
Näitä ovat esimerkiksi Tesla Model 3, Peugeot 307 SW, VW Beetle, Audi TT, Chevrolet Corvette, Chevrolet Bel Air, Renault Clio tms.
Edellämainituissa automalleissa takalasit ovat niin kaaarevat, että kalvon muotoon kutistus vaatii tavanomaista suurempaa kokemusta ja ammattitaitoa asentajalta. Helpoin tapa oikaista vaativuustaso on tehdä lasi kahdesta kalvopalasta, joka on itsessään täysin epäammattimainen vaihtoehto.
Esimerkiksi alallamme Tesla Model 3:ssa on jopa keksitty tornari (armeijan kielellä; huhu), joka kertoo, että Model 3:sen takalaseja ei saisi tehdä yhdestä palasta, koska tällöin siihen kertyy liikaa lämpökuormaa. Tämä on huvittava disinformaatio, joka ei pidä paikkaansa ja jota kerrotaan asiakkaille, selittääkseen sen, ettei osata tehdä takalasia yhdestä palasta.
Takalasin tummennus kahdesta palasta tai yhdestä vajaa palasta on myös visuaalisesti puutteellinen ratkaisu. Se on erittäin näkyvä taustapeiliin katsoessa.
Auton lasien tummennuksen ongelmat: Irtoavat kalvot
Totuus on se, että oikein asennettuna kalvot eivät irtoile. On olemassa äärettömän harvinaisia tilanteita, kun kalvo irtoaa ulkoisen tekijän / kolmannen osapuolen aiheuttamana ja näitä tilanteita ovat mm:
- karmittomien lasien kumitiivisteessä oleva jää, joka on korkannut kalvon sivu tai yläreunan
- etenkin kolaroiduissa autoissa, oviverhoilun sisällä jokin osa / tiiviste on liian lähellä / tiukassa kiinni lasipintaan nähden ja hankaa täten kalvon reunaan.
Näitä harvinaisia tapauksia on ollut vain 1-3 kpl, tuhansien autojen joukosta 10 v aikana.
Yleisin ja yksinkertaisin syy tummennuskalvon irtoamiselle on kuitenkin itse asennustavassa. Yleisin asennusvirhe auton sivulasien tummennuksissa on alareunan jättäminen liian ylös. Näin kalvon alareuna pääsee hankaamaan sisätiivisteeseen ja se rasittuu, minkä ansiosta kalvon reuna irtoaa.
Tämä tapahtuu ns. “ top loading “ asennustavan ansiosta, kun tiivistettä ei pureta ja kalvo tungetaan varovasti tiivisteen alle. Ongelma piilee siinä, että tällä lasien tummennus menetelmällä ei nähdä meneekö kalvo tarpeeksi alas + ei kyetä kontrolloimaan sitä, että kalvo olisi jokaisen millin matkalta kiinni lasissa kunnolla.
Tummennuskalvon asettelu
Tummennuskalvon kuuluu peittää karmillisissa ikkunoissa kaikki sivu + alareunat, mistään ei saisi paistaa valoa tms. Yläreunassa sallittu etäisyys lasin reunasta on 1-3 mm. Jos kalvon reuna on irti enemmän tai on leikattu epäsymmetrisesti / vinosti, se ei näytä esteettiseltä.
Kuten valokuvassa alempana oleva etäisyys tummennuskalvon reunasta lasin reunaan on aivan liian iso.
virheellinen leikkaustapa auton lasientummennuksessa
Yleiset laatustandardit etulaseissa ovat samanlaiset, kuin takaovissa. Eli etuoviin saa jättää raon kalvon ja lasireunan väliin. Sen sijaan esimerkiksi Restyling Pointilla etulaseissa me sheivaamme aina etulasit. Tarkoituksena on vähentää asiakkaidemme riskejä mahdollisissa tarkastus tilanteissa. Näin ollen sheivaamme kalvon yläreunan lasin yläreunan kanssa niin, ettei siitä silmällä tai raaputtamalla pystyisi sanomaan, että etuovi on laittomasti kalvotettu. Lisää etulasien lakipykälistä ja todellisista riskeistä löydätte blogikirjoituksestamme:
Oviverhoilun istuvuus ja kunto
On olemassa autoja, joissa ovipahveja ei tarvitse irroittaa ja autoja, joissa ovipahvien irroitus on pakollista onnistunutta lasien tummennusta varten. Yleensä riittää siis vain ovipahvin raotus ylhäältä ja tiivisteen poisto täydellistä lopputulosta varten.
Paneelien irroitus on täysin riskitöntä ja on olemassa automalleja, joissa klipsit on kertakäyttöisiä. Näin ollen tummennus liikkeellä on yleensä vara klipsejä ja ne korvataan uusilla. On olemassa myös paljon tilanteita, kun ovipahvia avataan ja sieltä puuttuu jo klipsejä tai ruuveja, koska autoa on aikoinaan korjattu jossakin tms.
Ovipahvin täytyy siis istua kunnolla tai vähintäänkin samalla tavalla, kuin se oli ennen tummennuksen aloittamista.
Oviverhoilun materiaalit voi pilata kosteudella niin, että ainoana vaihtoehtona on uuden arvokkaan ovipahvin uusiminen.
Esim. Porschessa ja Audeissa on nappanahkaa ja jos ompeleen kohtaan osuu kosteutta, lähialue turpoaa niin, että siihen jää pysyvät jäljet. Tämän takia on kriittisen tärkeää suojata vedenpitävällä materiaalilla ovipahvit auton lasien tummennuksen ajaksi.
Auton maalipinta ja tiivisteet
Koska kalvo perinteisesti muotoillaan ja leikataan muotoon auton ulkopuolella, ulkopintaan ei saisi jäädä mitään viiltoja tms. Vaikka veitsen kanssa työskentely onkin riskinalaista homaa, se pystyy tekemään täysin koskematta ja vaurioittamatta asiakkaan omaisuutta.
Lasien tummennuksen erityishaasteet: Koirankarvat kalvon alla
Monilla asiakkailla on lemmikkejä, jotka matkustavat autoissa. Toki suuri määrä karvaa autossa nostattaa riskiä, että karvoja pääsisi auton lasien tummennuksen yhteydessä kalvon alle. Mutta Restylingillä olemme vankasti sitä mieltä, että ei ole merkitystä kuinka paljon karvaa on autossa, se on silti mahdollista tehdä täydellinen karvaton lopputulos lasien tummennuksen osalta.
Auton lasien puhdistusprosessi on siis merkittävin ja tarkkuutta vaativin työvaihe onnistuneen lopputuloksen kannalta.
Tummennuskalvon laatu
Materiaalilla on tärkeä rooli vuosien mittaisessa käytössä. Laadukkaalla materiaalilla on hyvät tekniset ominaisuudet, kuten auringon lämmön torjunta. Tummennus materiaaleilla on riippuen brändistä 5 v – elinikäinen takuu.
Kalvotyypit jakautuvat seuraaviin kategorioihin tummennuskalvoissa: värjätyt kalvot ja keraamiset kalvot.
Suomessa yleisin käytettävä kalvotyyppi on värjätty kalvo. Värjätty kalvo on hyvä lämmön torjunnassa ja kestävyydeltään vuosien mittaan. Se ei värjäydy tai haalistu auringon rasittamana vuosien mittaan. Takuu värjätyillä kalvoilla ja nanokeraamisilla kalvoilla on 5 – 15 v.
Keraamiset kalvot ovat kaikista harvinaisempia vielä Suomessa, mutta melko yleisiä esim. USA:ssa. Meillä Suomessa auringon määrä on pienempi, kuin USA:ssa, näin ollen keraamisten kalvojen markkina on Suomessa melko pieni. Keraamiset kalvot ovat moninkertaisesti arvokkaampia, kuin perinteiset värjätyt tummennuskalvot. Takuu keraamisilla tummennuskalvoilla on usein elinikäinen.
Laadukkaassa kalvossa sävy on miellyttävä, brändistä riippuen vihertävä, tumman harmahtava tai sinertävä.
Epälaadukas kalvo muuttuu yleensä violettimäiseksi ja alkaa näyttää sumuiselta ja ns. blurratulta. Näin tekevät monesti rautakauppojen myyvät materiaalit 1 v käytön jälkeen.
Epälaadukkaiden kalvojen käytössä on myös suuria riskejä jatkoa ajatellen. Kun kalvo menettää toimintakykynsä ja se täytyy ottaa pois, on olemassa riski, että lämmityslangat irtoavat ja takalasin lämmityksen ominaisuus poistuu autossa. Samoin nykypäivänä antennit tms vastaanottolaitteet ovat usein ikkunoissa kiinni lankoina.
Tässä loistava esimerkki 2000€ arvoisesta virheestä, jonka olisi voinut välttää. Katsomisen arvoinen pätkä
https://www.instagram.com/p/CX…
Epälaadukas kalvo voi myös näyttää vuoden jälkeen tältä. Tämä on yleisin merkki epälaadukkaan tummennuskalvon puutteellisesta liimasta.
Haluatko, että työ tehdään vastuuntuntoisesti, aikataulussa ja parhaalla vastineella rahoillesi?
Kysy tarjous Restyling Pointin ammattilaisilta, jotka tekee tätä laatustandardeilla, arvoilla ja rakkaudella.
WhatsApissa: +3580445050624
Puhelin: +3580445050624
Sähköpostilla: [email protected]
Restyling Point Oy – Pohjoismaiden kärki teippaus ja suojauskäsittelyissä