Teippaus suunnitelma

Audi SQ8, sillä hetkellä ainoa Suomessa oleva malli Audi Q8:n tehokkaammasta urheiluversiosta.
Asiakas otti yhteyttä ja kertoi tarvitsevansa parasta mahdollista suojaa autollensa. Asiakkaalla oli alunperin tavoitteena teippauttaa auto kauttaaltaan läpinäkyvällä kiiltävällä PPF suojakalvolla ja pohtiessamme kahvikupin äärellä projektia, asiakas valitsikin mattaversion PPF kalvosta.

Kuuntelemme aina asiakkaan toiveet ja odotukset ja lisäämme niihin muutoksia, mikäli se kokemuksemme mukaan on perusteltua ja auton kannalta parasta.

Tämä on upea valinta, sillä auto muuttuisi enemmän matalla ppf kalvolla vs. kiiltävällä.
Matassa pinnassa muodot ja pokkaukset näkyy paremmin, kuin kiiltävässä.

Keraaminen pinnoite poistettava

Aluksi auto pestiin perusteellisesti kaikilla Cartecin erikoiskemikaaleilla, mukaan lukien renkaiden sisäkaaret ja pyöräkotelot, moottoritila jne. Detailing pesuun kului 4-5h ja siinä käytiin pienellä detailing brush harjalla pienimmätkin kolot ja saumat. Tavoitteena kirurgin leikkauspöydän puhtaustaso. TarRemover pienpoistoaineella ja IronWash raudanpoistoaineella käsiteltiin kaikki ulkopinnat. Auto myös savetettiin kauttaaltaan.
Pesu tapahtui meidän omassa in house pesulassa, joka on rakennettu moderneilla laitteilla ja ekologisella Cartecin kemikaalivarastolla.

Autossa oli noin 3kk vanha Korrekin keraaminen pinnoite, eli maksimaalisen tuore suomalainen pinnoite.

Päätimme asiakkaan kanssa poistaa hänen taannoin asennuttamansa keraaminen pinnoite, onnistuneen PPF kalvon asennuksen edellytyksenä. Jos autossa on keraaminen pinnoite, siihen ei tartu lika eikä teippi.  https://restyling.fi/blogi/ennen-kuin-asennat-keraamisen-pinnoitteen/

Kerroimme ennen projektin alkua asiakkaalle, että emme juridisesti voi antaa takuuta tälläisissä tapauksissa, mutta voimme maksimaalisesti minimoida riskit ja tehdä kaiken mahdollisen, kestävän teippauksen eteen ja se oli hänelle täysin ok. Meidän riskianalyysin ja kokemuksen mukaan tämä on ainoa oikea vaihtoehto teippauksen aloitukselle.

Ennen Korrekin keraamisen pinnoitteen poistoa meidän piti löytää tehokkain ratkaisu, saavuttaaksemme maksimaalisen tarttuvuuden PPF teipin asennusta varten.

Keraaminen pinnoite lähtee vain myllyttämällä pois.

Testasimme neljää erilaista kombinaatiota eri tahnoilla ja laikoilla, sekä tietysti matta-sävyisillä PPF teippipaloilla, jotka paistettiin infrapunalampun alla, jäljittääksemme teipin totaalikuivumisen. Teimme siis kaiken teknisesti vastaavalla tavalla, kuin oikeassa suojakalvon asennuksessakin.

Suojakalvon tarttuvuus testi, Audi SQ8

Päädyimme Rupesin laikan ja Menzernan kiillotusianeen komboon. Tällä ratkaisulla saavutettiin maksimaalinen liiman tarttuvuus ja näin voitiin olla varmoja riskien minimoinnista ja antaa vihreä valo projektin aloitukselle.

Koneellinen kiillotus tehtiin erittäin tarkasti, eli työstettiin Rupes Ibrid Mini myllytyskoneella kaikki reunat ja pienetkin listat ja palaset. Tämä oli erittäin aikaavievä prosessi, joka vaati tarkkuutta ja huolellisuutta.

PPF asennuksessa puhtaus on kirurgihuoneen tasoa, joten koneellisen kiillotuksen jälkeen autoon suoritettiin uudestaan detailing pesu. Tämä poisti pienimmätkin kiillotuksesta tulleet pölyt.

Kaavojen valmistelu – Llumar Precision Cut

Muutaman tunnin aikana Llumar Precision Cut ohjelmassa muokkasimme kaikki kaavat ja yksityiskohdat täsmäämään Restyling Pointin luomiin ja asettamiin laatustandardeihin. Käytämme ainoana Suomessa lisenssipohjaista Llumar Precision Cut leikkuuohjelmaa maksimaalista laatua varten, joka heijastuu lopputulokseen. Tämä on myös mahdollisimman ekologinen vaihtoehto jätteiden muodostumisen ja raaka-aineiden käytön kannalta.

Alkuperäisten Llumar kaavojen muokkaukseen on syy. Meidän standardeille on kriittisen tärkeää, että kalvo taitetaan yli piiloon niin paljon, kuin mahdollista. Toisinsanoen imitoidaan yliteippauksen teipin asennustapaa.

Vinyyliteippiin verrattuna PPF:ssä otetaan huomioon kalvon fyysiset rajoitteet ja tekninen toteutus.

PPF kalvo on erilainen vs. perinteinen vinyyliteippi / yliteippaus teippi. Reunojen yli vieminen antaa parhaimmannäköisen lopputuloksen ja maksimaalisen pitkäikäisen palvelevan tuoteasennuksen. Näin läheltäkään suunnattu Kärcher painepesurin tehokas paine ei altista reunoja irtoamiselle  ja kaikki ns. pelikortit on asiakkaan puolella, mikäli joku pesee autoa väärin.

Riskien välttäminen on tiedostettua ennakointia ja välittämistä asiakkaalle tuotetun palvelun kestävyydestä.
Laajan kokemuksemme ansiosta standardit ovat muokkautuneet myös asiakkaidemme autojen käytön perusteella, tällä tavalla kehitämme jatkuvasti metodeja ja tekniikkoja. Mietimme tekemistämme säännöllisesti ” outside the box ” periaatteella, joka mahdollistaa progression.

Matta PPF piristää

Matta PPF asenuksen aikana olimme innoissaan tyylinmuutoksesta, kuinka kaikki linjat ja pokkaukset elävöityivät. Autosta oli tulossa entistä seksikkäämpi.

Kaikki valkoiset pinnat suojattiin läpinäkyvällä matalla PPF:llä ja katto umpimustalla GlossBlack PPF kalvolla. Kiiltävän musta PPF on alallamme tuore uutuus ja se tuo kattoteippauksen next levelille. Gloss Black PPF ei juuri eroa maalipinnasta, se on yhtä kiiltävä ilman appelsiinipintoja tms. Upea! Bonukseksi perinteiseen vinyyliteippiin verrattuna PPF on huomattavasti kestävämpi kiveniskuja vastaan.

Katon teippaus Gloss Black PPF kalvolla, Audi SQ8

Sivupeilit ja kaikki auton kiiltävänmustat osat ( auton alahelmoissa mustat vaaka osat, etupuskurin kaikki mustat osat, ikkunalistat, takalasin sivuilla mustat somisteet jne. ) suojateipattiin kiiltävällä läpinäkyvällä PPF maalinsuojakalvolla, tarkoituksena suojata naarmuntumiselta ja säilyttää osien alkuperäinen kiiltävyys. Ne näytti paremmilta kiiltävinä, joten niiden kiiltoastetta ei muutettu matalalla PPF:llä, kuten valkoinen maalipinta.

Takapuskurin aladiffuusori suojattiin toki myös ja siinä meni aikaa, koska se oli jälkiasennetun ABT Sportsline korisarjan lisäosa, johon ei löytynyt valmiita kaavoja leikkuuohjelmasta.

Kaavat tehtiin tähän osaan aitona käsityönä ja asennettiin ilman veitsenkäyttöä.

Audi SQ8 aladiffuusorin teippaus

Valojentummennus PPF kalvolla

Takavalot tummennettiin keskitummalla PPF lamppukalvolla, samoin alaheijastimet ja jarruvalo. Näin auto näytti tasapainoiselta takaapäin katsottuna. Se antoi autolle urheilullisemman ilmeen. Materiaalina toimi siis nykyaikainen ja parhaimmannäköisin sävytetty PPF. Se on uuden sukupolven lamppukalvo, ilman appelsiinipintoja, ilman sameutta ja maksimaalisen näkymätön katsastusmiehelle.

Valot tummennettiin PPF kalvolla, Audi SQ8

Etuvaloissa oli asiakkaalla alunperin toive: ajovalon alue piti olla yhtä tumma, kuin sen alla oleva umpimusta alaosa. Tätä varten mallailtiin muutamia vaihtoehtoja löytääksemme tyylikkäimmän ratkaisun.

Lopputuloksena päätettiin laittaa keskitumma versio, jottei valoteho kärsi liikaa.
Ulkonäkö on kyllä hyvä juttu, mutta safety first.

Edit: Nyt tuli markkinoille uusi, kolmas tummuus-sävy: vaalein. Se on vielä vaaleampi, kuin keskitumma ja on jo vallannut entisen keskitumman suosion. Loistava valinta etuvaloihin, antaa sopivan tumman ilmeen ja on maksimaalisen valotehoystävällinen. Tätä tummuus-sävyä asiakkaat valitsevat eniten etuvaloihin.

Sisustan suojateippaus ja lasientummennukset

Sisältä teipattiin kaikki kiiltävät osat keskikonsolista, näytöt ja pikkutarkkana yksityiskohtana myös volume – nappi ja auton moottorin käynnistysnappi. Liian pidanttista? Heh, We don’t think so.

Sisustan teippaus valmiiksi leikatuilla paloilla, Audi SQ8

Kaikki sisäovien kynnykset suojattiin kiiltävällä ppf:llä, koska se on herkästi naarmuntuva alue. Valkoisessa autossa näkyy herkästi esim. pienten lasten hiekkaisista kengistä tuottamat naarmut, koska he käyttävät kynnyksiä portaana. Etenkin näin korkeassa maasturissa.

Tehdastummennettujen takaovien ja kirkkaiden etuovien väliin jäävä kontrastiero oli esteettisesti häiritsevä ja se poistettiin tummentamalla etuovet 35% kalvolla. Tämä kalvo on ylivoimaisesti suosituin etuovissa asiakkaidemme keskuudessa.
Vaikka etuovien lasien tummennus on laitonta, sen tekevät tilastomme mukaan 90% asiakkaista. Etuovien lasientummennus yleistyy vuosittain selkeästi, mikä näkyy myös tuulilasien tummennuksien määrässä. Tuulilaseja tummennamme viikoittain useita. Syynä tähän on ihmisten entistä parempi ymmärtäminen mitkä hyödyt he saavat asennettuaan lasientummennukset eteen.

Tuulilasi suojattiin nastoista ja kiveniskuista alallamme uudella tuotteella, läpinäkyvällä Stek DynoFlex kalvolla. Viimeistelynä koko auton uusi pinta vanteineen pinnoitettiin Cartec Ceramic Guard SiCarbon+ keraamisella pinnoitteella. Pinnoite antoi helppohoitoisuuden uudelle pinnalle ja näin on helpompi säilyttää valkoinen auto valkoisena.

Viimeistely yksityiskohdilla – rekisterikilvet

Vanhat rekisterikilvet olivat kiinni alkuperäisillä yli-leveillä rekisterikilven pohjilla kiinni.

Syy tähän on se, että alkuperäinen runko on tehty kaikkien maiden sopivaksi, myös mm. saksalaisten rekkaiden levyisiksi.

Rekkareiden runko vei liikaa huomiota ja antoi vähemmän huomiota etu – tai takaosalle. Ne oli ns. liian dominoivat ja ne päätettiin muuttaa sirommiksi heittämällä rekkareiden pohjat roskikseen ja asentamalla kilvet hyväksi havaitulla metodilla: 3M Dual Lock teipillä.

Erinomainen ratkaisu rekkareiden kiinnitykselle. Ei irtoa, ei kolise, ei vaurioita maalipintaa, saa kätevästi irti vaikka autopesun yhteydessä ja on maalipinnasta irti n. 3mm, mikä saa rekkarin näyttämään upealta.

Rekkareiden muutoksella keula ja takaosa sai enemmän huomiota ja auto näyttää nyt hivenen leveämmältä, koska keskeltä häipyi ylimääräiset esineet, jotka kavensivat objektia visualisesti.

Autoista tuli lievästi sanottuna näyttävä. Valokuvat näyttää, kuinka autosta tuli entistä muhkeampi, agressiivisempi ja sporttisempi. Kaikki pienimmätkin muodot näyttäytyivät nyt uudessa valossa ja auton linjat jättivät estetiikan adjektiivien sanavaraston tyhjäksi. Aivan törkeän hieno!

 

Audi SQ8 Matta PPF, valmis taideteos

Asiakas tuli noutamaan auton seuraavalla tilauksellaan, Audi TTRS:llä, jonka me myös suojasimme PPF kalvolla, tällä kertaa kiiltävällä PPF:llä ja hän oli tästä SQ8:sta super onnellinen. Auto herätti tunteita ja endorfiinejä asiakkaalle. Tehtävä oli onnistunut.

Audi TTRS oli seuraava potilas

Hintaerittely:

Hintaa muodostui tästä paketista seuraavanlaisesti.

  • Pohjatyöt / koneellinen kiillotus / vanhojen kiveniskujen paikkaus 490€
  • Valkoisen maalipinnan suojateippaus Matte PPF kalvolla 5990€
  • Kaikkien mustien yksityiskohtien suojateippaus Gloss PPF kalvolla 838€
  • Sisustan suojaus kiiltävällä suojateipillä 800€
  • Katto kiiltävän musta PPF 650€
  • Takavalojen tummennus sävytetyllä PPF kalvolla 359€
  • Etuovien lasientummennus 149€
  • Aladiffuusorin teippaus 540€
  • Cartec Ceramic Guard SiCarbon+ 765€
  • Etuvalojen tummennus 129€
  • Ovien sisäkynnykset 4kpl kaupanpäälle
  • Etupuskurin kiiltävät osat kaupanpäälle
  • Vanteiden keraaminen pinnoitus kaupanpäälle

Rekisterikilpien muutos 49€

Audin ulkonäkö muuttui, Audi SQ8

Auto kuvattiin lopuksi haastavalla  valomaalaustekniikalla.
Valomaalauksella välitettiin valokuvaan kaikki pokkaukset, syvennykset, kaikki muodot ja auton kurvikkaimmat kohdat mitkä silmä näkee, mutta peruskameran linssi ei. Näin saadaan katsojalle näytettyä valokuvan avulla mitä silmä näkee livenä.

Tämä on erittäin aikaavievä prosessi, koska itse kuvaus-sessio kestää tunteja, puhumattakaan useiden kerrosten editointi työstä. Editoinnissa on tärkeää saada valokuva luonnolliseksi ja aidon-näköiseksi ilman ylilyöntejä.
Valomaalauksen suoritti lahjakas yhteistyökuvaajamme Tapio Laaninen.

Tummennetut takavalot näyttävät upeilta, Audi SQ8

Kiitos tästä upeasta lopputuloksesta korvaamattomalle tiimillemme ja yhteistyökumppaneillemme ja materiaalitoimittajille.